17 april 2012

Dags för Guldägg

Jag har efter alla mina år som informationsansvarig på (Riks)Skatteverket en något cynisk (och måhända orättvis) syn på reklambyråer: De har bara två mål: 1 ) att kunna fakturera kunden så mycket som möjligt och 2) att vinna guldägg.

I kväll har reklambranschen sin stora personalfest - Guldäggsgalan - som arrangeras av byråernas branschförening. Den byrå - Le Bureau - som Skatteverket upphandlade på min tid i verket tävlar med flera bidrag. I klassen "Reklamfilm" har de en film som de gjort åt sin kund Nationella HIV-rådet. Byrån är även nominerad i klasserna "Design" och "Event" med kunden Wetterling Gallery samt i klassen "Utomhus" med SBAB som kund.

För tio år sedan sjösatte Skatteverket en stor kampanj mot svartjobb med ungdomar som målgrupp. Man satsade nästan 30 miljoner under tre år. Kampanjen gav statistiskt säkrade positiva resultat. Dessutom uppmärksammades kampanjen medialt och gav eko även i riksdagen. Utöver detta vann kampanjen och reklambyrån priser, bl.a. ett Guldägg och flera priser i 100-Wattstävlingen där man belönar reklam som haft effekt.

Jag anser att det i första hand är byrån som vinner Guldäggen - inte kunden. Men där har kvällens ordförande i Guldäggsjuryn en annan uppfattning. Han menar att det är kunden som i första hand vinner, inte byrån. Hans skäl för sin ståndpunkt är att det krävs en kund som vågar betala för kreativ, nyskapande reklam.

Jaja, jag kanske får hålla med lite grann och ta åt mig. Det var ju jag och mina medarbetare som var kund och på verket ansvarade för den Guldäggsbelönade svartjobbskampanjen för ett decennium sedan.

Nu planerar Skatteverket en ny svartjobbskampanj. Det är bara att gratulera och hoppas att den ger effekt och att det rullar in ytterligare guldägg till verkets "Hall of Fame" i huvudkontorets entréhall i Solna.

PS den 18 april. Det blidde inget guldägg för Skatteverkets upphandlade reklambyrå Le Bureau. Men man blev inte helt lottlös. Man tog ett silverägg i klassen "Reklamfilm". Grattis!

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...