3 april 2012

Bra om det blir enklare att klaga på p-böter

Jag har kört bil prickpritt sedan jag fick mitt körkort för 47 år sedan. Jag har - tills för ett år sedan - inte ens fått parkeringsböter. Däremot har jag flera gånger lagt pengar i p-automaten trots att jag inte har behövt. Det har varit flera lördagar-söndagar då jag parkerat inne i centrala Stockholm, betalat och fått en p-lapp som räckt ända till tisdagen kommande vecka. Snacka om att vara onödigt försiktig.

Nu finns ett förslag om att inrätta en oberoende nämnd dit man kan vända sig om man vill överklaga sin parkeringsbot. Det tycker jag är bra. Och ännu bättre att p-bolagen får finansiera nämnden.

Min första p-bot fick jag på en plats som sköttes av ett privat p-bolag, som sannolikt endast har utdelade p-böter som inkomstkälla. Jag tyckte jag hade godtagbara skäl att slippa, nämligen omständigheter som jag inte kunde råda över. Jag skrev ett utförligt brev men fick som svar en opersonlig stencilerad lapp med ett standardsvar. I ett sådant här fall hade det varit bra med en neutral överklagandenämnd som kunde ha tagit upp ärendet på ett smidigt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...