15 april 2012

Äntligen en annons med läsbart typsnitt


Jag betraktas normalt som en negativ och gnällande närkingsk gubbe, men nu ska jag vara lite positiv. Ni som läser min blogg vet att jag inte gillar texter med svårlästa typsnitt. Tyvärr så har många annonser svårläst typografi. Kreatören har inte brytt som om sina läsare utan bara gillat att visa upp sin kreativa förmåga.

Men häromdan - den 13 april - fanns ovanstående uppslagsannons i SvD. Jag läste den. Vartenda ord. Det berodde på att brödtexten hade ett läsbart typsnitt. Det var en annons från Skanska om bygget av det ny karolinska storsjukhuset i Stockholm.

Den reklambyrå som gjort annonsen hade satt ut sitt namn lodrätt med pytteliten stil i annonsens övre högra hörn: Forsman & Bodenfors - den kända Göteborgsbyrån som vunnit massor av priser. Eftersom jag i grunden är positiv så avsände jag ett mejl till byrån och gratulerade till en läsbar annons och fick ett tack som svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...