Tankesmedjan Timbro har nedkommit med en rapport och en debattartikel som handlar om det man kallar "myndigheternas opinionsbildning". Rapporten heter "Deklarationsinformation och resereklam". Skatteverkets sedan tidigare omtalade svartjobbskampanj 2002-04 tas åter upp som ett varnande exempel. Verkets förre kommunikationsdirektör Sten Eriksson är intervjuad i rapporten.
Kritiken mot verkets kampanj - som startade ett valår - går ut på att den är sossepropaganda och hyllar ett högskattesamhälle. När vi förberedde kampanjen fann vi att målgruppen - ungdomar i gymnasieåldern - inte visste vad skatt vad för något. Att prata om svartjobb med personer som inte vet vad skatter är för något blev svårt. Först måste vi berätta vad skatt är och sedan vad svartjobb är. Timbro och övriga borgerliga kritiker sköt in sig enbart på kampanjens första del och dessutom enbart på det korta budskapet i reklamfilmerna. Då gör man det lätt för sig. Men ändamålet brukar ju helga medlen.
Vi visste att kampanjen skulle bli nagelfaren. Därför bjöd vi in samtliga riksdagspartiers ungdomsförbund till ett möte där vi berättade om kampanjen, målgrupp, budskap, kreativa lösningar m.m. De enda som kom var några killar från Moderata ungdomsförbundets (MUF) ledning. De gillade vårt upplägg och nickade instämmande till kampanjen.
När kampanjen pågått och kritiken kommit gjordes en undersökning där man frågade svenska folket om dess inställning till verkets svartjobbskampanj. En majoritet tyckte det var bra att verket informerade på det här sättet. De som var mest positiva var de som hade en liberal grundsyn, dvs. de som sympatiserade med Folkpartiet. Tankesmedjan Timbro säger sig hylla de liberala principerna men tydligen går de i otakt med sina sympatisörer.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar