I dagens SvD finns en Brännpunktsartikel där bl.a. Timbro luftar sitt missnöje med myndigheter som - enligt deras definition - sysslar med opinionsbildning och menar att de ska läggas ned. När Skatteverket genomförde sin svartjobbskampanj med ungdomar som målgrupp för några år sedan anklagades verket för opinionsbildning. Kritikerna, av vilka nuvarande ministern Tobias Krantz var den främste, ansåg vår kampanj helt förkastlig. Den blev till och med en riksdagsfråga.
En utredning fick i uppdrag att titta på myndigheternas information med fokus på opinionsbildning. Utredningens resultat blev ett "jasså", ungefär. Dels var det svårt att definiera vad som är opinionsbildning och dels föreslog man inget förbud heller. Däremot att kampanjer som kunde lukta opinionsbildning borde styras av partssammansatta organ.
I samma SvD kan man läsa att årets guldägg - reklambranschens finaste utmärkelse - delats ut och att den statliga myndigheten Riksgälden fått ett guldägg. Det är bara att gratulera att man lyckats välja en bra byrå. Det är inte ofta myndigheter får guldägg och senast var nog när Skatteverket fick ett för sin svartjobbskampanj.
När verket omorganiserades 2005 slog man sönder en fungerande organisation som höll ihop all information, såväl internt som externt. Nu är verksamheten splittrad. Även kompetensen är splittrad eller saknas. Dessutom finns inga pengar till information. Verket skulle behöva en halv miljard för att komma på fötter, men fick härförleden några futtiga miljoner extra. Ingen av dem kommer informationen till del.
Någon information om nyheter och förändringar riktade till allmänhet och företag förekommer knappast inte alls längre. Det enda som finns kvar är webbplatsen, för den "kostar ju ingenting".
Nä, några guldägg eller anklagelser om opinionsbildning behöver verket inte riskera att få framöver.
16 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar