23 december 2019

Ytterligare en svårläst annonstext

Efter att ha jobbat ett helt yrkesliv med att ta fram informationsmaterial i olika former som broschyrer, annonser, reklamfilmer m.m. är jag miljöskadad. Jag gillar trycksaker bättre än digitala skärmar. En skärm saknar doften av trycksvärta. 
       Jag strävade alltid efter att få det skrivna lätt att läsa.  Och då handlade det inte bara om ordval utan även om uformning. Minst lika viktigt.

När man formger t.ex. en annons räcker det inte bara med att få den läsbar på en datorskärm. Man måste även veta var ska den slutligt ska visas. Är det i en dagstidning? En veckotidning? På en utomhustavla? I tunnelbanan? På en busslångsida?

I dag var det en svartvit helsidesannons i Dagbladet som visade en allvarlig drottning Silvia, dessutom på hennes namnsdag. Hon ville berätta något om sitt Childhood. men jag vet inte vad.

(Rättelse: Jag har skrivit "namnsdag" ovan. Enligt ett påpekande i en kommentar, se nedan, ska det givetvis vara "födelsedag".)

Rubriktexten var okej men brödtexten var i stort sett helt oläslig: vit liten text på grå botten. Tjusigt på en skärm i bra belysning? Kanske. Men inte i en dagstidning.

En helsida i en morgontidning är inte gratis. Fast nu tror jag att Childhood inte har betalat fullt pris. Den som är informationsansvarig hos Childhood har gjort en miss. Reklambyrån de anlitat har gjort ett dåligt jobb.










3 kommentarer:

  1. Och apropå. Din PS-text är nästan oläslig liten.
    En fråga: När tidningen får in en sån annons, sväljer tidningen den helt och hållet eller kommer tidningen med råd som att man kanske ska ändra på t.ex. färg för läsbarhetens skull?
    Och sen har du smugit in ett litet faktafel. Tankefel gissar jag. Läs igen så hittar du det nog. /TK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren!
      1) Ok, texten är liten men absolut inte oläslig.
      2) Tidningen ger inte råd. Man är så glad över att få annonser att man tar in allt. (Möjligen kan man nog vägra en annnons om den innehåller något stötande som skulle kunna vara snudd på brottsligt.)
      3) Faktafel? Jag är nog dum i huvet och hittar det inte. Förklara, tack.

      Radera
  2. Drottningen har inte namnsdag den 23/12.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...