26 december 2019

Försäkringskassan snabbast med att svara

Som den lille rättshaverist i vardande som jag är har jag trakasserat ytterligare myndigheter med frågor via mejl för att se hur länge det dröjer innan jag får svar. Mina frågemejl denna gång har drabbat Skatteverket (SKV), Försäkringskassan (FK), Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) samt givetvis även min kommun Sollentuna. Alla utom en mottagare har svarat. Försäkringskassan var snabbast med svar.

Jag skickade mina mejl samma dag, nämligen söndagen den 8 december. Nu var en söndag ingen bra dag så jag borde räkna måndagen den 9 som avsändar- och mottagardag i stället. Från alla - utom MSB - kom automatsvar att man fått ett mejl från mig.

Försäkringskassan var snabbast med att svara. Redan den 10 december kom ett svar där man bad mig precisera mina frågor. Det gjorde jag på studs. Senare samma dag fick jag svar och jag skickade ett positivt och uppmuntrande tack för den snabba servicen.

Detta hedrar kassan som i undersökningar alltid hamnar i botten tillsammans med Arbetsförmedlingen när det gäller kundnöjdhet. (Kan denna snabba service bero på att  kommunikationsdirektör på Försäkringskassan nu är Sten Eriksson som jag en gång anställde på Skattverket som pressekreterare?)

Skatteverket kom tvåa och svaret därifrån fick jag den 12 december. Svaret var visserligen inte svar på min fråga så jag fick skriva svar på deras svar och upprepa min fråga. Senare samma dag kom ett mycket bra svar på min fråga. Från en annan handläggare.

Det första svaret handlade enbart om mina skyldigheter och inte ett ord om mina rättigheter, det som min fråga gällde. Det var inte bra. Tydligen sitter de gamla fiskala takterna kvar i väggarna.

(Verkets första "Dags att deklarera" innehöll information om att man kunde göra fyllnadsinbetalning av skatt om man betalat för lite. Men inte ett ord om att man kunde i förtid få tillbaka skatt om man betalat in för mycket. Typiskt fiskalt. Bara prata om skyldigheter, inget om rättigheter. Det ändrade jag givetvis på.)

På bronsplats kom SMB. SMB har ingen "kundservice" som man kan mejla. Därför gick mitt frågemejl till verkets registrator. Det gör givetvis att handläggningen fördröjs. Så ett mycket trevligt och uttömmande svar kom först den 18 december från en handläggare.

Nu ska i ärlighetens namn sägas att frågeställningarna till de olika myndigheterna var inte exakt desamma. Därför kan det ha påverkat svarstiderna något.

Fortfarande väntar jag svar från min hemkommun Sollentuna. Det ska bli intressant att se när det kommer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...