26 februari 2018

Var ska jag lämna värmeljuskopparna?

Jag sorterar alla förpackningar och lämnar dem till återvinning. När det gäller pappkartonger, plastpåsar m.m. är det enkelt. Vid återvinningsstationen finns det gröna baljor för olika sorters begagnade förpackningar samt för tidningar. Men hur ska jag göra med mina utbrunna värmeljus? De klassas nämligen inte som förpackningar.

När det gäller förpackningar är det producenterna av varorna som ska organisera och betala insamlingen av dem. Det kallas producentansvar. 

För att ta hand om förpackningar  finns det stationer för återvinning. Stationerna finns det normalt flera av i varje kommun. Där finns de stora gröna baljorna för insamling av förpackningar av papper, plast, metall samt färgat och ofärgat glas plus tidningar.

För återvinning av aluminiumburkar och petflaskor har livsmedelsbutikerna automater för dessa. Där får du ett pantkvitto. Panten kan du använda som betalning i affären eller skänka till någon ideell välgörande organisation.

Hushållsavfall är kommunens ansvar

Hushållsavfall, även kallat sopor, är det kommunernas sak att ta hand om. För det har man bildat ett övergripande samordningsorgan som heter "Avfall Sverige". Vardagssopor och matavfall hämtas normalt vid tomtgränsen/flerbostadshuset en gång i veckan.

Övriga sopor som t.ex. uttjänta vitvaror, elektronik, färgrester, trä, möbler, batterier, glödlampor m.m. kan man lämna vid anläggningar för återvinning. Det finns nästan en sådan i varje kommun. Men där kan man även lämna förpackningar.

Var ska jag lämna värmeljuskopparna?

Värmeljuskopparna av aluminium klassas inte som förpackning utan är en sopa och kommunens ansvar rent juridiskt. När det gäller återvinningen av dem är det inget problem då de kan lämnas bland annan metall vid en återvinningsanläggning eller i metallbaljan vid återvinningsstationen - detta trots att de inte är förpackningar.

På båda ställena blandas olika sorters metall huller om buller. Det kan vara prylar av järn, koppar, aluminium, brons m.m. Metallskrot är värdefullt och betingar höga priser. Det går ganska lätt att sortera genom olika processer hos t.ex. Stena eller Kuusakoski och man ser till att återvinna nästan allt.

Ljuskoppar i en öl- eller läskburk

Värmeljusens aluminiumkoppar är små och kan komma in i andra metallprodukter när de blandas i en stor container. Det kan ställa till det även om metallen fragmenteras innan återvinning.


Därför gör jag så här:

1) Jag petar loss den lilla järnpiggen i koppens botten som sedan går till metallåtervinning tillsammans med konservburkar, flasklock m.m. (A)

2) Aluminiumkoppen knycklar jag ihop och...  

3) ...petar in i en tom läsk- eller ölburk... 

4) ...som jag lämnar in i livsmedelsbutikens  (B)återvinningsapparat och får pant för.

Poängen med detta är jag har koncentrerat materialet. Aluminium är mer värdefullt är järn och är dessutom extremt energikrävande att producera.

PS. Enligt organisationen "Avfall Sverige" är det helt ok att göra så här med värmeljuskopparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...