10 februari 2018

Fotad Hansson är nu (ut)hängd


När jag var informationsdirektör på (Riks)Skatteverket såg jag till att alla generaldirektörer hängdes i form av oljemålningar i verkets styrelserum. Det var en tradition från 1907 då verkets föregångare Kontrollstyrelsen bildades. Alla generaldirektörer på Kontrollstyrelsen porträtterades i olja. Jag ansåg det självklart att fortsätta den traditionen.

Det gick ju bra. Cheferna Nilsson, Steen och Sjöstrand avbildades i olja på duk och hängdes upp i guldram. Förste chefen Ekmans porträtt var ett foto, som börjat krackelera så jag såg till att även han avbildades i olja i efterhand och hängdes upp. Ingen klagade. Nu var serien komplett.

Det var en kulturgärning, anser jag. En konstnär fick sysselsättning och porträtten blev - tack vare mig - även förtecknade och ingår numera i Statens porträttsamling. Att de kostade nånstans mellan 50 och 100 tusen var ju inget att bråka om. Man fick ju något bestående som går att ta på.

Det kan jämföras med alla de miljoner som verket lagt ned på meningslösa teambildningar, konferenser i kvalitetsarbete, verksamhetsplanering, interndebitering och annat mumbojumbo som bara gött mängder av konsulter. Resultatet av detta administrativa nedfall är noll och intet. Men det upprör inga journalister eller skattebetalare.

Sparkad Hansson fotograferad

Nu har Ingemar Hansson, som blev generaldirektör för Skatteverket 2010 och fick sparken förra året efter diverse klantigheter, också blivit porträtterad  - dock bara i form av ett färgfoto - och hängd bland sina företrädare i verket styrelserum.

Det har nu Expressen nosat upp och gjort en artikel om. Rubriken lyder "Skatteverket beställde porträtt med guldram på sparkad generaldirektör".

Porträttet kostade bara 22 000 kr.

Den underförstådda andemeningen i artikel är 1) Inte f-n ska en som fått sparken avporträtteras och 2) Inte f-n ska skattepengar gå till sånt! Här är en länk till artikeln (kopiera och sök) :https://www.expressen.se/nyheter/skatteverket-bestallde-portratt-med-guldram-pa-sparkad-generaldirektor/ 

Jag ville ha en oljemålning

Jag skrev om porträtten på Skatteverket här på min blogg den 30 mars förra året. Jag berättade där att jag kontaktat verket och bett dem se till att även Hansson, trots att han fått kicken, borde få ett oljeporträtt. Det blidde nu inte så.

Verkets ledningsgrupp hade diskuterat frågan och kommit fram till att det fick räcka med ett fotografiskt porträtt. En majoritet i ledningsgruppen var för den varianten.  Om några decennier kommer det tyvärr att vara förstört av tidens tänder.

Jag tror att ledningsgruppen befarade kritik om man lagt pengar på en oljemålning av verkets sparkade chef. Därför valde man den billigare varianten med ett foto i stället. Men även det har man alltså nu fått kritik för.

Även nuvarande chefen riskerar ett foto

När verkets veteraner hade sin årliga jullunch träffade jag både Hansson och hans efterträdare Katrin Westling Palm och tog upp porträttfrågan med bägge. Hansson ansåg det inte var hans business längre. Katrin lyssnade vänlig och log.

Jag menade att om nu Hanssons tavla bara är ett simpelt foto så kan det var förebild för ett porträtt i olja vid ett senare tillfälle när tiden läkt såren. Ingemar Hansson är ju trots allt en bemärkt ämbetsman, professor vid Lunds universitet, f.d. statssekreterare, f.d. generaldirektör för Konjunkturinstitutet och Skatteverket samt ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademin.

Jag sa också till Katrin Westling Palm: "Om nu Hansson bara får ett fotoporträtt så är risken stor att även du får det i stället för en olja när du slutar som generaldirektör".  Hoppas hon tänker på det.

Fotade får bara ett foto?

Jag tror att landets alla landshövdingar är avmålade i olja liksom även många andra myndighetschefer. Jag undrar hur man gör på Rikspolisstyrelsen med Eliasson som också fått sparken.

Det kanske är så att de som fått foten bara ska blir fotade?

Tillägg den 15 februari: Jag har kollat hur man gör hos Polisen. Där har man enbart fotoproträtt på alla sina rikspolischefer. Hur man gör med Eliasson vet jag inte. Sannolikt får även han ett porträtt där. Tillägg den 16 februari: Jodå, Dan Eliasson kommer att få ett fotoporträtt. Hos Polisen fullföljer man traditionen, även för en sparkad chef. Men Skatteverket har fegat ur och vågar inte fortsätta traditionen med oljemålning utan väljer ett foto på Hansson. Om Polisen skulle brutit sin tradition och gjort något enklare hade de kunna välja att teckna av Eliasson i blyerts i stället. Det hade nog blivit billigare än ett stort färgfotoporträtt (och om man dessutom låtit ett barn göra teckningen).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...