19 juni 2016

Var kan man pumpa sin cykel?

När jag ska ut och cykla brukar jag med min egen cykelpump fylla på luft i däcken. Både i min och hustruns cykel. Det är kämpigt.

Jag vet att de flesta mackar har luftställen även för cyklar. Men jag har även fått veta (via Facebook) att i min hemkommun Sollentuna (som satsar hårt på cykelvänliga vägar) finns pumpställen vid pendeltågsstationerna och även vid Stinsens köpcentrum, vid huvudentrén. Det hade jag inte en aning om.

Men varför inte markera pumpstationerna för cyklar på de cykelkartor som finns för de flesta kommuner? Eller varför kan inte Cykelfrämjandet ta fram en app över alla sådana ställen i hela landet? Jag har faktiskt tipsat främjandet om detta. Ska bli intressant att se om de reagerar på mitt förslag. (Det kan ju hända att det redan är på G...)

Vid pendeltågsstationen i Sollentuna C finns cykelluften vid busstorgets södra ände, mellan kommunhuset (bilden) och Pendelkiosken. För den som inte vet att den finns just där var den inte lätt att hitta direkt, enbart med "pendeltågsstationen" som vägledning.

1 kommentar:

  1. Testa denna pump och du kommer att bli glatt överraskad. Att pumpa cykeln blir ett rent nöje.http://www.clasohlson.com/se/Cykelpump-med-tryckm%C3%A4tare-Asaklitt/31-4844

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...