20 juni 2016

Olika bud om statinerna

Statiner är ett läkemedel i pillerform som man rekommenderas att ta ett av varje dag om man har för höga blodfetter, dvs. kolesterol. Har man haft en stroke eller en tia, som är en lättare variant av stroke, "tvingas" man äta statiner.

Jag har ätit statinpiller i ett och ett halvt år nu, sedan jag hade min tia. Och detta trots att mina kolesterolvärden är låga och ligger inom de accepterade intervallen. Men min doktor säger att jag ska fortsätta att ta pillren. "Dom som tar statiner lever längre än dom som inte gör det", sa han till mig.

Men nu har jag sett annan forskning som säger precis tvärtom. De som är över 60 år och har förhöjda värden av det onda LDL-kolesterolet lever längre än de som har låg värden. Alltså menar dessa forskare och experter - över 25 från olika delar av världen - att man inte ska äta statiner. Statiner har även biverkningar menar de, t.ex. risk för diabetes, darrningar, kramper, Alzheimer och mycket annat elände.

Vem ska man tro?

Att alla som blivit pensionärer måste ha piller verkar vara ett axiom. Statistik från Folkhälsoinstitutet visar att 55 % av männen mellan 65-84 år tar medicin mot högt blodtryck; 35 % av dem tar piller mot kolesterol (statiner) och 15 % mot diabetes. För kvinnor är motsvarande siffror 51, 29 och 9 %. Sen skulle jag tro att hälften av gubbarna även tar piller för (mot?) prostatan.

Vi äldre är en ren guldgruva för pillertillverkarna. Och det verkar som läkarna tjänar på det också. Varför skulle de annars skriva ut så många recept? Behöver vi verkligen alla dessa piller? Eller kan man undvika dem genom att ändra sin livsföring i stället?

1 kommentar:

  1. Hej, ser att du har koll på forskning, rekommenderar att du tittar lite närmare på www.anthropocene.live för att läsa mer om statiner och dess negativa verkan. Med hopp om god hälsa!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...