14 mars 2016

Invandrarbarn drar ned skolresultaten

Nu har polletten ramlat ned hos Skolverket, som via en undersökning kommit fram till att den stora andelen utlandsfödda skolbarn påverkat PISA-resultatet negativt. Det hade jag och andra normalbegåvade individer räknat ut för länge, länge sedan.

Att Skolverket först nu vågar gå ut och påvisa negativa effekter av invandringen beror säkert på att det blivit nästan politiskt korrekt att visa på de problem som den stora invandringen för med sig. Hade Skolverket sagt det här för ett år sedan hade verket pekats ut som främlingsfientligt och rasistiskt och krav på generaldirektörens avgång hade säkert förts fram.

PISA är en internationell OECD-studie som undersöker i vilken grad utbildningssystemet bidrar till att femtonåriga elever är rustade att möta framtiden. Elevernas förmågor undersöks inom tre kunskapsområden: matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Studien genomförs var tredje år.

Nu har Skolverket avslöjat att det svenska sjunkande resultatet åren 2006-12 i läsförståelse till 22 % beror på det stora antalet utlandsfödda elever. För ämnena naturvetenskap och matte är siffrorna 25 respektive 15 %. Skolverket (som fortfarande vill vara politiskt korrekt) tonar ned de utrikesfödda som orsak till det dåliga svenska PISA-resultatet och menar att det är andra orsaker som ligger bakom; vilka vet man inte.

Det är självklart att den som inte kan svenska inte heller presterar särskilt bra resultat i svensk läsning och i andra ämnen där undervisningen sker på svenska i svenska skolor. Dessutom skulle jag tro att även de inrikesföddas skolresultat påverkas av att klassen har många utrikesfödda som inte kan svenska.

Det är inte bara skolresultaten som påverkas av invandringen utan även arbetslösheten, där det är en stor skillnad mellan inrikes- och utrikesfödda. Snart är andelen utrikesfödda i majoritet när det gäller arbetslösa. Jag skulle tro att det även är skillnader mellan inrikes- och utrikesfödda när det gäller kriminalstatistiken och flera andra områden. Men det talar man tyst om eller förklarar bort.

Att redovisa fakta och tala klarspråk om invandringens negativa effekter - och inte bara de positiva - borde ha gjorts för många år sedan. Då kanske Sverige hade kunnat agera annorlunda och haft en mer fungerande integration.

2 kommentarer:

  1. Det är mer än invandringen som är orsak till det dåliga resultatet. Författaren och akademiledamoten Peter Englund skrev år 2001 att "skolan under decennier varit övningsfält för karriärkåta reformpedagoger, där de kunnat provskjuta det allra senaste flummet". J.L.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...