12 september 2012

Ingen vill ha kritik

Jag hade en gång en chef som sa: "Det värsta jag vet är befogad kritik". Uttalandet kan tyckas märkligt för att vara gjort av en chef som normalt ska kunna ta till sig synpunkter - även negativa - från sina medarbetare. Det är väl en del i det goda ledarskapet?

Men finns det då några goda ledare? Jag tror att de allra flesta av oss - oavsett om vi är ledare eller inte - inte gillar att få negativ kritik. Det är inte kul att få sina brister och tillkortakommanden påpekade, framför allt inte offentligt.

Putin i Ryssland är definitivt inget undantag. Han gillar inte kritik. Därför tystar han mycket brutalt  alla som vågar höja sin röst mot honom. Punkgruppen Pussy Riot fick flera års fängelse för att de sjungit en Putinkritisk låt i en kyrka. Det är bara ett exempel på hur situationen är för det fria ordet i dagens diktatoriska Ryssland.

Häromdan visade en utfrågning av landets poliser att sex av tio inte vågar framföra kritik på jobbet. "Vi tar de här signalerna på allvar", säger Rikspolisstyrelsens överdirektör helt politiskt korrekt. För alla chefer säger sig ju vilja ha öppen dialog och högt i tak. Bullshit, säger jag. Det vill dom innerst inne inte alls.

Tidigare i år var det en medarbetare på Skatteverket i Stockholm som framförde "kritik". Anledningen var att skattefolket som nu sitter på Söder i Stockholm om ett år måste flytta till Solna och till samma byggnadskomplex i Vreten där huvudkontoret finns. Det gillar man inte i Stockholm.

I ett inlägg i den interna och "högt-i-tak-öppna" kanalen som finns i myndighetens intranät kallades de nya lokalerna för "hönshuset i Vreten" vilket syftade på de stora öppna kontorsrum där personalen ska placeras sida vid sida i lång rader.

Det gillade inte ledningen. Kommunikationschefen Eva Corp tog bort debattinlägget, som hon ansåg vara kränkande. För vem? Jag tror inte att medarbetarna tyckte det var kränkande. Om raderingen skedde på eget bevåg eller på uppmaning av generaldirektören Hansson vet jag inte. (För övrigt borde väl Hansson kallas "tuppen" om huset i Solna kallas "hönshuset"?)

Jag tycker det var helt fel att ta bort inlägget. Jag skulle aldrig ha gjort det på min tid - även om generalen hade krävt det. (Men jag tror inte att någon av "mina" generaler hade krävt det....)

Nä, trots att man säger sig vilja ha högt i tak så är det nog inga chefer eller ledare - oavsett hur stora eller små de är - som vill höra negativ kritik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...