7 juli 2011

Lita inte på din voucher

När man via en resebyrå bokar och betalar ett hotellrum får man som kvitto en voucher. Även jag fick en voucher när jag för en tid sedan bokade ett hotell utomlands, denna gång för en natt i Prag. Jag försökte först själv hitta och boka ett hotell via nätet men det fanns inga lediga rum där jag ville bo. Därför kontaktade jag min lokala resebyrå Ticket, som snabbt fixade rum.

Men jag ville kolla hotellet via nätet för att se om de även hade p-platser att erbjuda. De hade man, men ville ha en bokning för p-platsen i förväg så därför avsände jag ett ett mejl. Svaret visade att jag inte hade något bokat rum på hotellet.

Åter till resebyrån. Där log man åt min misstro och sa att bokningen tar någon dag för att nå hotellet i Prag. "Det är lugnt. Du har rum där", sa den fortfarande leende resebyråtjänstemannen.

Efter ytterligare någon dag kontaktade jag på nytt hotellet om p-platsen. Svaret visade att vi bara hade en reservation, men ingen bokning då hotellet var fullbelagt. Trots vouchern hade jag alltså inget rum.

Åter till resebyrån. Resebyråtjänstemannen försäkrade åter att allt var i sin ordning. Vi hade rum. Svaret från Prag berodde nog på att man var dålig på engelska på hotellet. Där var han finkänslig, för att menade nog att det var jag som var dålig på engelska. Jag stod på mig så till slut tog han telefonen och ringde Sembo i Helsingborg, som gjort bokningen åt resebyrån. Sembo skulle kolla och återkomma.

Dagen därpå, åter till resebyrån. Resebyråtjänstemannen svarade att Sembo inte fått kontakt med sin kontakt i Prag och kunde inte ge svar. Senare på dagen ringde killen på resebyrån och bekräftade att vi inte var inbokade på hotellet i Prag, trots vouchern. "Men", tillade han. "Sembo har bokat in er på ett annat, och dyrare hotell, i stället". Kan man lita på det, tänkte jag och gick till min hemdator för att kontakta hotellet i fråga.

Jodå, det visade sig att vi var inbokade där. Men hade jag inte kontaktat första hotellet om p-platsen hade jag kommit till Prag sent på kvällen utan hotellrum. Hur kul hade det varit?

Alltså: Lita inte på din voucher.

PS. Detta har hänt mig förut, för många, många år sedan. Då hade vi via en resebyrå bokat (men inte betalt) för hotellrum i Avignon i Frankrike. När vi kom dit på kvällen fanns inga rum åt oss. Men det hotellet var servicevilligt och fixade rum åt oss på ett annat i närheten. Man behöver alltså inte deppa ihop - även om bokningen inte funkar - för allt löser sig i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...