4 juli 2011

Invandring är ett känsligt ämne

För en tid sedan var jag på middag. Av någon anledning kom vi in på våldshändelser. Jag berättade om min son, som en sen kväll i Stockholmsförorten Upplands Väsby blivit sparkad i ansiktet - helt oprovocerat - av en yngling som han mött i en grupp på tre på trottoaren.

Jag nämnde avslutningsvis att ynglingarna var mångkulturella (dvs. invandrare). "Varför sa du så?" frågan min bordsgranne kritiskt. Han menade nog att mitt tillägg var onödigt och uppenbarligen invandrarfientligt och rasistiskt samt irrelevant.

Jag blev lite paff, men sa att dom förmodligen var svenska medborgare och att jag inte har något emot invandrare, men däremot delar av invandrarpolitiken. Sen dog ämnet ut. Jag fann heller inte anledning att ta upp det igen.

Det jag inte berättade var att min son chockades och sedan dess går över gatan och byter trottoar när han någon sen kväll möter ett gäng manliga unga personer med invandrarbakgrund. Händelsen satte alltså djupa spår i honom.

Någon timme senare på samma middag med samma rödgröna bordsgranne var ämnet norrlänningar och han drog flera skämt om norrlänningar - och om samer! Vår nordliga minoritet är det tydligen politiskt korrekt och helt okej att skämta om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...