16 juli 2011

Asylmottagningen i Stråssa blev TV-program

Jag har här på min blogg vid några tillfällen tidigare berättat om byn Stråssa i Bergslagen där Migrationsverket och Lindesbergs kommun dumpat över 100 asylsökande afrikaner. Byn har ca 300 bofasta invånare. Detta skapar problem och har bl.a. medfört att andelen som i det aktuella valdistriktet i senaste valet röstade på Sverigedemokraterna blev nästan 15 %.

Sedan många år är jag vän med de iranska bröder som driver den multinationella TV-kanalen Kanal Global. För ett par år sedan gjorde de en film om Stråssa och Bergslagsflaggan, där jag medverkade. När jag på senvåren i år träffade bröderna frågade de mig om hur det var i Stråssa. Då berättade jag om situationen i byn med alla asylsökande.

Detta ledde till ett nytt program i Kanal Global, som sändes för några dagar sedan. Ordföranden i byföreningen berättar hur det står till i byn och i ett studiosamtal medverkar en politiker (V) och en representant från Migrationsverket.

Programmet kan du se på www.kanalglobal.se. Klicka på "Programarkiv" och sedan på "Miniatyr. Om placering av asylsökande. 2011-07-11".

När Kanal Global var i Stråssa ville de även träffa företrädare för Lindesbergs kommun och polisen samt det lokala Migrationsverket, men de ville inte medverka i programmet (vilket verkar lite sjukt och tyder på dåligt samvete, kan jag tycka).

Men efter propån från kanalen fick uppenbarligen kommunen kalla fötter. Kommunalrådet (S) tog kontakt med byföreningen och fick till en träff där även ett par riksdagsledamöter (S) medverkade.

Hanteringen av asylsökande, typ Stråssa, behöver nog lyftas högre upp på den politiska nivån. Risken är annars att Sverigdemokraterna vinner fler sympatisörer.

2 kommentarer:

  1. Risken?
    Folk känner sig otrygga.
    Jävulskap har redan börjat krypa på.
    Homohat ,Judehat och kvinnoförtrycket har redan börjat märkas.
    Dom kan inte heller prata med varandra.
    110 dumpas i en sån liten by. ibland undrar jag om dom fått hjärnsläpp.Dom bor i sina
    skyddade områden, åker bil till och från jobbet och har inte aning om vad som händer i samhällets bakgårdar. Värderingar, synsätt,normer, sociala koder, mentalitet, acceptens av andras åsikter och religioner (våra). snart är det vi som är offren och bra är väl det för då kan det möj. möjligen bli förändringar. omvänd rasism eller snarare förakt är inte långt borta.
    Krille

    SvaraRadera
  2. jag har vissa erfarenheter som inte är någon trevlig läsning vad jag och två kvinnor varit med om så mitt förtroende är slut tyvärr. är det några som är rasister så är det Somalierna.
    träffar mycket folk som är mina kunder och verkligheten är mycket dystrare än mediabolag, journalister och politikerna vågar nämna. så länge ämnet liknas vid häxbränningen på 1660 talet så kommer bara våldet och motsättningarna öka. detta ligger till grund för mitt första meddelande och behöver inte komma med om nu det första skulle göra det.
    Krille

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...