21 oktober 2010

Skatteverket ingår inte i rättskedjan?

Jag är med i pensionärsföreningen vid Skatteverkets huvudkontor och hjälper till att ordna aktiviteter för medlemmarna. En idé jag har är att göra studiebesök på det nybyggda häktet i Sollentuna norr om Stockholm, innan det öppnar och släpper in "kunderna".

Därför kontaktade jag Kriminalvården och fick efter ett ett antal veckor ett negativt svar från en av kriminalvårdscheferna där. Hennes argument för att inte ta emot oss var att man bara "beviljar studiebesök för olika samarbetspartner i rättskedjan". Jag hävdade då att Skatteverket ingår i rättskedjan genom att utreda skattebrott - och i slutändan även levererar en del "kunder" till Kriminalvården. Men det argumentet bet inte.

Det var småaktigt och trångsynt, tycker jag. Framför allt med tanke på dagens Dagens Ekos toppnyhet, nämligen att Skatteverket i samarbete med Polisen har fokuserat på den grova organiserade brottsligheten. Resultatet är krav på 1,4 miljarder i uteblivna skatter och avgifter samt 230 fällande domar!

Kriminalvården har skygglappar och anser att Skatteverket inte ingår i "rättskedjan". Vilken verklighetsbild har man?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...