25 oktober 2010

Sand i stället för dubbar?

Jag har kört med dubbade vinterdäck de senaste 20 åren men nu har jag övergått till odubbat. Anledningen var att jag i våras förväntade mig en rödgrön valseger. Med Miljöpartiklarna i regeringsställning kunde vad som helst hända, t.ex. dubbdäcks-förbud. Nu blev det inte så.

Men nu har jag odubbade vinterdäck på en ny bil med diverse antisladdutrustning, vilket sägs vara likvärdigt med dubbdäck på en gammal bil. Dessutom är det ytterst sällan som man behöver dubbar en normal vinter. Vi får se hur det går.

Jag har idé om hur man kan få stopp på bilar på isiga vägar - utan dubbar. Man monterar in en uppvärmd behållare med fin sand, som leds ned via små rör framför hjulen. När bilen känner av att det är halt och inte kan stanna så utlöses sandapparaten som släpper ut sand. Bilen stannar. Sanden ligger kvar och minskar halkan även för andra fordon på vägen. Bensinmackarna kunde tillhandahålla sand i små förpackningar. Dessutom är det här är ingen komplicerat teknik och borde vara lätt att tillverka.

Jag tror att spårvagnar bromsas med sand på det här sättet. Och det har sagts mig att även andra tunga vägfordon har samma teknik. Varför då inte utveckla sandtekniken även för vanliga personbilar? Det vore väl något för Autoliv (som gör krockkuddar och bilbälten) att satsa på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...