20 september 2016

Bergslagen försvann 1994

När jag för flera år sedan lyssnade på SMHI:s väderrapporter på radion eller teven rapporterade man vädret för "Bergslagsområdet". Det gör man inte nu. Eftersom jag är en "bergslagsfreak" kontaktade jag SMHI i Norrköping för att få en förklaring. Det tog en månad - med påminnelse - att få svar.

Jag frågade också varför man delat Svealand i östra och västra. Östra Svealand sträcker sig från Stockholms skärgård till Kilsbergen på gränsen mellan Närke och Värmland. Här är svaren jag fick:

"Bergslagsområdet försvann ur våra väderrapporter den 1 maj 1994. En anledning var att området var illa definierat. Det bestod egentligen inte av enbart Bergslagen utan skulle snarast tolkas som Bergslagen med omnejd. Det sträckte sig ända ner till Askersund vid Vättern. Jag minns att den tidens meteorologer ofta fick göra inskränkningen "Bergslagsområdet utom Närke och Västmanland".

"När det gäller dagens prognoser så är Svealand faktiskt uppdelat i tre delar, Sydvästra Svealand, Nordvästra Svealand och Östra Svealand."

Jaha, så var det med den saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...