24 maj 2016

Så gott som all post kommer fram

Post som inte kommer fram eller kommer till fel mottagare är på tapeten i medierna nu. Det verkar också vara många som får sin post först efter flera dagar. En del får den mitt i natten i sin lägenhets-brevlåda. Mycket verkar märkligt.

Vi har två stora aktörer som delar ut post i brevlådor: Vårt gamla postverk som gått samman med den danska motsvarigheten och heter Postnord samt City Mail/Bring, som ägs av Postverket i Norge.

Under hela min yrkesverksamma tid, 43 år, hände det en gång att ett brev som jag skickat inte kom fram utan försvann på vägen. Tyvärr var det pinsamt, då det innehöll ett unikt fotografi som jag fått låna av en professor i Lund. Sånt händer, tyvärr, men mycket sällan.

I mitt privata liv har det varit först på senare år som jag fått andras försändelser i min villabrevlåda. Det brukar hända ett par gånger per år. Ett brev - en räkning från EON - kom inte fram, då jag fick en påminnelse om att betala.

Sen kan det vara andra brev till mig som inte kommit fram. Det har jag ingen aning om. Men jag tycker nog, trots den kritik som nu förs fram, att en överväldigande del post kommer fram.

Jag kan förstå att det kan vara knepigt ibland för brevbärarna att hitta rätt brevlådor, i alla fall i villaområden. Många villor och deras brevlådor saknar nämligen tydligt uppsatta gatunummer. Är det en vikarie som delar ut posten kan jag förstå om en del brev hamnar i fel lådor.

En sak som jag tycker funkar bra är skylten "Ingen reklam, tack!" på min brevlåda. Det är ytterst sällan jag får oönskad reklam. När det sker är det ofta ett hemmasnickrat reklamblad som en enskild hantverkare själv delat ut.

Trots den kritik som nu förs fram är jag dock nöjd med posten!

PS. Se där, nu var jag väl i alla fall lite positiv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...