23 maj 2016

Det mesta är plastförpackat

När jag kör iväg med mina sorterade sopor till återvinning är plasten i majoritet. Mer än papper och papp och mycket mer än glas och plåt. Det är inte så konstigt då 40 % av all plast i Europa används till förpackningar. Hälften av alla varor i Västeuropa är nämligen förpackade i plast. Det är helt absurt.

Det är märkligt att allt ska vara inplastat. I matbutiken är det mycket som är plastat; alla kött- och charkvaror, allt mjukt bröd (utom det butiksbakade) och numera även många grönsaker. Varför ska varenda liten palsternacka eller paprika vara inslagen i tunn plast? Och alla plastpåsar som vi lägger frukt och grönt i. Och sedan plastkassar när vi bär hem matvarorna. Plast, plast och åter plast!

I alla affärer får man varorna i en plastpåse. Jag brukar avböja påsen. När jag handlar mat (och vin och sprit) har jag alltid egna väskor med mig. Det är ju löjligt att betala ett par spänn för varje påse. Det sägs att den vara som Systembolaget har störst avans på är plastpåsen.

Plast har funnit länge. Redan på 1860-talet uppfanns det första plastmaterialet. Det var den eldfarliga celluloiden. Nästa plast som kom var bakeliten i början av 1900-talet, som man bl.a. länge gjorde toasitsar av. Under 1930- och 40-talen kom de moderna plaster vi har idag. Nu har vi plast till det mesta och det som till äventyrs inte skulle vara gjort av plast förpackar vi i plast.

Jag retar mig ofta på plastförpackningar, framför allt de som är gjorda av den hårda varianten. Det är tur att jag än så länge med hjälp av kniv och sax kan tränga mig in och få ut varan som är inkapslad. Nästan varenda pryl jag köper på t.ex. Clas Ohlson är hårdinplastad. Det är ett jävla slit att få bort den!

Jag tänker att nästa gång jag handlar något som är hårdinplastat ska jag be kassören att frilägga innehållet så kan han behålla förpackningen. Jag skiter i bytesrätten.

När vi städade landsvägsrenen och dito diket vid vårt torp i Bergslagen hittade vi mängder av plast. Den var i majoritet av allt skräp vi hittade längs vägen. Det är märkligt vad folk slänger mycket utefter vägkanterna, framför allt plast.

Plasten är miljöfarlig. Mikropartiklar av plast tas inte upp i våra reningsverk utan kommer ut sjöar och vattendrag och vidare in i magarna på fiskar och andra djur, som vi sedan äter. Ute i världshaven lär det finnas stora flytande öar av plastsopor. Längs våra ständer flyter det iland allehanda plastprylar. Det är många miljoner ton det handlar om.

Vad kan jag göra åt detta? Inte mycket. Bara fortsätta att ha mina egna väskor och tygkassar när jag handlar - och sopsortera. Suck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...