13 juni 2015

Byt försäkringsbolag ofta

När vi 1970 skaffade kåken vi fortfarande bor i tog vi över den husförsäkring förre ägaren hade haft. Vi betalade premien år ut och år in och funderade inte vidare över det. Premien ökade varje år, vilket jag tog med en axelryckning. Allt annat ökade ju också kostnadsmässigt.

Efter många år ryckte jag upp mig och kollade hur mycket en husförsäkring skulle kosta hos ett annat bolag. Det visade sig att premien var mycket lägre så jag bytte bolag. Jag ringde upp kundtjänsten hos mitt gamla bolag och berättade att jag skulle avsluta mitt engagemang hos dem.

Jag berättade att min premie hos dem hade höjts varje år. "Varför ringde du inte och klagade så hade vi sänkt till den gamla premien? Det gör vi alltid när nån hör av sig." Jag kände mig dum; en nyttig idiot.

Så gör tydligen försäkringsbolagen. Höjer lite grann varje år och hoppas att ingen klagar.

Mitt nuvarande bolag höjde min premie för 2015 med nästan 500 spänn, jämfört med året innan. Då kollade jag med ett annat bolag och fick en premie som var en tusenlapp lägre per år. Så nu har jag bytt bolag igen.

Det är skit att man måste hålla på så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...