21 december 2014

Sollentunas politiker flitiga insändarskribenter


I min hemkommun Sollentuna får vi två lokala gratistidningar i brevlådan:

  • "Mitt i Sollentuna"
  • "Vi i Sollentuna"

"Mitt i ..." och "Vi i ..." kommer båda ut i Storstockholms alla delar i olika utgåvor för Solna, Östermalm, Upplands Väsby osv. och alltså även Sollentuna. Båda har insändarsidor. Det som slagit mig under åren är att det oftast är politiker som skriver insändare. Så har jag i alla fall upplevt insändarsidorna.

För att se om det verkligen är sant har jag (som den statistiknörd jag är) fört bok över höstens insändare i det båda tidningarna, totalt 25 nummer för varje tidning. Jag har delat in insändarskribenterna i tre grupper:

  • Privatpersoner
  • Politiker med partimarkering 
  • Övriga

I den sistnämnda gruppen ingår företrädare för föreningar, organisationer m.fl.

Privatpersoner skriver i "Mitt i Sollentuna"

I de 25 numren av tidningen har det varit över 120 insändare. Antalet har varierat från tre till sex i varje nummer - i snitt fem. Privatpersonerna har varit flitigast:

  • Privatpersoner 75 %  
  • Politiker 20 %
  • Övriga 5 %

De borgerliga politikerna (M, FP, C, KD) har varit flitigast och svarat för 12 % av insändarna. Övriga politiker (S, MP, V, SP) har inte varit lika flitiga i den här tidningen - 8 %. Flitigast att nyttja insändarsidorna har varit KD följt av S och FP.

Politiker skriver i "Vi i Sollentuna"

Även i denna tidning har det varit 120 insändare; som mest tolv i ett nummer och som minst två. Genomsnittet är även här fem insändare. Här är det politikerna som svarat för de flesta insändarna:

  • Politiker 62 %
  • Privatpersoner 32 %
  • Övriga 6 %

Även här har de borgerliga varit flitigast med 33 % och de på vänsterkanten har svarat för 29 %. S, M och KD har varit flitigast.

Sossar och kristdemokrater flitigast

Lägger man ihop alla insändare i de båda tidningarna under hösten 2014 har de borgerliga svarat för 55 % och de på vänsterkanten för 45 %. Socialdemokrater och kristdemokrater har varit flitigast att nyttja insändarsidorna:

  1. Socialdemokrater 25
  2. Kristdemokrater 20
  3. Moderater 15
  4. Folkpartister 12
  5. Sollentunapartister 10
  6. Miljöpartister 7
  7. Centerpartister 6
  8. Vänsterpartister 3
  9. Sverigedemokrater 2

Kommentar: Varför är det fler politiker som får sina insändare publicerade i "Vi i Sollentuna"? Är det redaktionen som favoriserar dem eller väljer de själva den tidningen i första hand?

Tillägg den 13 januari 2015

Jag gjorde om mitt blogginlägg ovan till två olika insändare, en som gick till "Mitt i Sollentuna" och som gick till "Vi i Sollentuna" samtidigt som jag la ut blogginlägget. Ingen av tidningarna har publicerat min insändare. Däremot fick jag i dag följande e-brev från tidningen "Mitt i Sollentuna":

Hej Björn, och tack för ditt engagemang för vår insändarsida!
Att privatpersoner prioriteras på insändarplats är ett val vi gör. Politiker har ju många forum där de kan uttrycka sina åsikter, medan övriga medborgare har mer begränsade möjligheter. Vi hoppas och tror att det är uppskattat.
Din iakttagelse av vilka partier som är flitiga att skriva stämmer rätt väl med den statistik över partifärg på insändare som vi gjorde under valrörelsen, för att försöka vara så rättvisa som möjligt i urvalet.
Tack än en gång och välkommen att tycka till i vår tidning!
hälsn
Ingrid






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...