3 december 2014

En bra och lättläst annons

Jag har jobbat i stort sett hela mitt yrkesliv med att försöka föra ut budskap till allmänheten. Det har gjort att jag blivit miljöskadad. Nu som panschis skärskådar jag annonser, utomhusreklam, reklamfilmer, broschyrer m.m. och sätter min egen kvalitetsstämpel på de olika alstren.

För mig har förståbarhet och lättlästhet varit det viktigaste. Kreativa excesser i form av bilder, färger och fantasifulla typsnitt - det som många reklambyråer gillar att frossa i - har för mig varit hinder för  målet, nämligen att nå ut med sitt budskap till rätt målgrupp.

Många av de annonser som jag gjorde under min tid som informationsansvarig på (Riks)Skatteverket utsattes för mätningar där man kollade hur målgruppen uppfattat och tagit del av dem. I mätning efter mätning hamnade våra hemmagjorda annonser i topp. I flera fall var de bättre än de som dyra byråer gjort.

När jag nu för tiden ser en bra eller dålig annons i min morgontidning reagerar jag. Det blir ofta ett inlägg på bloggen (som nu). När jag ser en bra, dvs. lättläst annons, brukar jag höra av mig via mejl med en verbal ros till såväl byrån (om den framgår av annonsen) som uppdragsgivaren.

I en av dagens morgonavisor fanns nedanstående annons för Myndigheten för tillgängliga medier, gjord av reklambyrån Granath Havas i Stockholm. Den nu aktuella avsändaren kan ju helt enkelt inte  göra en annons som inte är tillgänglig?

Det har man inte heller gjort. Den är enkel, lättläst och lockar till läsning. Den störs inte heller av läsovänliga färger, tonplattor och dito typsnitt eller störande bilder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...