5 maj 2014

Snart dags att lämna från sig körkortet

Jag har haft körkort i snart 50 år och kört bil regelbundet i 45 av dem. Jag har inte fått fortkörningsböter och inte heller varit inblandad i någon trafikolycka.

Däremot har jag fått en parkeringsbot på 250 kr för något år sedan. Var på ett möte som tog längre tid än jag trott. Jag betalar alltid när jag parkerar. Ofta för mycket. Jag kollar inte alltid vilka regler som gäller. Parkerar jag en lördagförmiddag och tänker stå ett par timmar och lägger i pengar får jag en biljett som gäller till måndag morgon. Missar ofta att det kan vara avgiftsfritt lördag-söndag.

En gång gjorde jag en riktig tavla när jag skulle tvätta bilen i en automat på en Shellmack. Jag betalade i kassan, fick min kod som jag knappade in vid infarten till tvätten. Väntade. Porten gick upp, det lyste grönt. Jag körde in. Vad hände då?

Jo, bilen före mig var kvar i tvätten, fast länge fram. När jag körde in fastnade jag i maskinen som totalhavererade. Bilen före mig körde ut. Tack och lov hade jag mobiltelefonen med mig, ringde nummerupplysningen som kopplade mig till macken. En kille kom ut och såg till att jag kom loss. Körde ut och skämdes. Tack och lov blev det inga skador på min bil. Men tvätten var stängd ett bra tag.

Häromdan gjorde jag en ny tavla. Jag backade in i min kompis Jörgens bil, som stod parkerad på min uppfart drygt en meter bakom min bil. Jag är van vid att bara ha min egen bil på min uppfart och  gammal som jag är med dåligt kortminne missade jag att hans bil stod där. Usch vad jag skämdes.

Den lilla färden, ca 1,5 meter, kommer att kosta mig 4 000 kr. Min egen självrisk (tack och lov har jag helförsäkrad bil) är 3 000 kr. Sen får jag stå för Jörgens självrisk på hans trafikförsäkring som är 1 000 kr. Till detta kan läggas bonusreduceringen på min försäkring i två år. Suck!

Min bil fick den plastiga kofångaren rejält intryckt. På Jörgens bil blev det missfärgning och skrap. Se nedan. Båda är körbara. Det kunde ju varit värre. Tänk om en unge varit bakom min bil...

Kanske dags att frivilligt lämna in körkortet?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...