22 maj 2014

AF i botten - SKV i toppen

Häromdagen redovisades resultatet av en Sifo-enkät om folkets syn på olika myndigheters anseende. Arbetsförmedlingen hamnade som vanligt i sådana här undersökningar i botten med -32. Skatteverket hamnade i toppskiktet med +48 (endast passerad av Lantmäteriet och Konsumentverket som båda hade +49).

Under alla mina år på Riks/Skatteverket - där jag var mellanchef i nästan ett par decennier - kontaktade jag inte en enda gång den statliga Arbetsförmedlingen när jag behövde rekrytera medarbetare. Däremot direktrekryterade jag via kontakter vid ett par tillfällen arbetslösa.

Jag kan inte heller påminna mig att verket som helhet vände sig till Arbetsförmedlingen. I stället gällde platsannonser i tidningarna, kontakter och tips, bemanningsföretag och rekryteringskonsulter. Märkligt, kan man tycka. Det borde kanske vara obligatoriskt för andra offentliga organ att i första hand vända sig till Arbetsförmedlingen? 

Att Skatteverket ligger i topp när det gäller medborgarnas syn på sina myndigheter har flera förklaringar. Kanske en av dem är att inte ha nyttjat Arbetsförmedlingen för att hitta sina medarbetare?

2 kommentarer:

  1. Thanks a lot for sharing this amazing knowledge with us. This site is fantastic. I always find great knowledge from it. Rekryteringskonsult i Stockholm

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...