23 maj 2014

Målgruppsanpassad SD-reklam


Jag är ju miljöskadad från min tid som informatör på Skatteverket där jag producerade massor med olika trycksaker. Därför tittar jag mer på formen än innehållet när jag får en trycksak i min hand.

De senaste dagarna har jag fått information från partierna i min brevlåda inför EU-valet på söndag. I morse hittade jag alstret från Sverigedemokraterna. Rubriken lyder "Vi tycker att EU blivit förjäkligt". Rent språkligt skulle jag haft särskrivning på det sista ordet. Längre ned på framsidan uppmanas jag "rösta sverigedemokraterna". Här skulle jag lagt in prepositionen "på".

Brödtexten på insidorna kunde ha gjorts snärtigare. Men det jag reagerar mest mot är de fula ordmellanrummen. Man borde ha avstavat bättre eller haft ojämn högermarginal. Hela trycksaken verkar amatörmässig.

Men när man producerar information ska man anpassa den efter målgruppen. Det har man gjort. SD:s främsta målgrupp/sympatisörer är lågutbildade yngre män på landsorten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...