8 oktober 2012

Skatteverkets nya grafiska profil


Skatteverkets tidigare överdirektör Magdalena Andersson (nu S-märkt finansministerkandidat) gillade inte utseendet på verkets broschyrer. "Det ser gammalmodigt ut", tyckte hon och gav verkets informa-tionsstab i uppdrag att ta fram en ny design.

Verket har anlitat en designbyrå, som tagit fram en ny grafisk profil som ska gälla framgent för alla olika trycksaker, visitkort, platsannonser, kuvert, brevpapper, affischer, roll-ups, webbplatsen, utom- och inomhusskyltar m.m. På det stora hela är det ett bra och genomtänkt profilprogram. På en skala från noll till fem så ger jag det en fyra.

Det finns dock några detaljer som jag inte gillar. Man har valt att ändra verkets  profilfärger från mörkblått och mörkgult till ljusare nyanser - mellanblått och ljusgult. Verkets logotyp i nya skicket ser blekt och urtvättat ut, men det beror nog - i mitt fall - på att jag är mer van vid den ursprungliga varianten.

Det nya ljusare blåa och gula ska gå igen i allt material. Som dekorfärger i trycksaker är de okej liksom blått i rubriker. Men att ha blått i brödtext, som i platsannonserna (se t.v. i bilden ovan) gör texten svårläst och det är inte bra. När det gäller tecknade illustrationer har man valt ett visst manér med delvis färglaverade tuschteckningar. Det är väl okej men det innebär att man binder upp sig till en viss tecknare.

De färger man valt som ska komplettera det gula och blåa är inga rena färger utan är olika procentblandningar av magenta, cyan och de andra grundfärgerna för fyrfärgstryck. Det är lätt att en del tryckerier missar att fixa rätt färgnyans.

Eftersom man valt att broschyrer ska ha en framsida med ett standardiserat utseende (se t.h. i bilden ovan) finns risk att vissa broschyrer måste få fler sidor, t.ex. 28 sidor i stället för 24. Det medför ökade pappers-, tryck- och portokostnader. Även de nya typsnitten kan medföra ökat sidantal. Hur det blir återstår att se.

Nåja, som jag nämnt ovan är profilprogrammet bra. De tidigare riktlinjer, mallar m.m. som gällde för verkets hittillsvarande grafiska alster har i vissa delar rötter som går tillbaka till 1970-talet. Det var alltså dags för en förnyelse... men var det verkligen nödvändigt med en konsultgjord grafisk handbok?

Ett nytt företag med filialer och dotterbolag runt om i världen som också gör egna trycksaker kan ha behov av en omfattande grafisk handbok. Men frågan är om Skatteverket har det? Alla trycksaker tas fram som original centralt på huvudkontoret. Där skapas också verkets webbplats. Detta jobb sköts idag av en handfull erfarna och duktiga medarbetare. Att göra en dyrbar handbok med extern konsulthjälp för dem känns nästan onödigt. Den nydaning som var nödvändig kunde man ha fixat inom huset.

De skattekamrater ute i landet som då och då gör några enstaka lokala trycksaker kommer i flera fall ändå inte att följa den grafiska manual, som tagits fram centralt i Solna. Man har många gånger inte ens klarat av - eller haft viljan - att återge logotypen på föreskrivet sätt.

För att en grafisk manual ska följas krävs någon form av interna böter, t.ex. att regionchefen mister pengar motsvarande en eller ett par årsarbetskrafter om reglerna inte följs. På min tid som informationsdirektör på verket försökte jag en gång, men misslyckades.

Det var nämligen så att Skatteverket fick enhetliga öppettider och annonserade om det. Jag tog fram annonsmallar som man skulle följa ute på kontoren runt om i landet. Om man följde mallen lovade jag att huvudkontoret skulle betala alla annonskostnader. Det funkade bra i hela landet utom på ett ställe, gissa vilket?

Jo, Göteborg. Där utformade man sina egna annonser och följden blev att jag vägrade betala deras införingskostnader. Regionchefen gick i taket, läste lusen av mig och vände sig till verkets ledning och klagade på mig. Jag tvingades backa och betala även de hemgjorda göteborgsannonserna med mina budgetmedel. Om jag minns rätt hade annonsen göteborgskamraternas favorittypsnitt Comic Sans, som är det mest vedervärdiga man kan tänka sig.

Nu ska jag sluta gnälla. Jag önskar Skatteverkets kommande nya kommunikationsdirektör lycka till med den nya grafiska profilen! Vad kalaset till slut kommer att kosta återstår att se. Billigt, blir det inte - även om införandet sker successivt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...