15 augusti 2012

Dyrt är inte alltid bäst

Normalt kan man  ju tro att en dyrare variant av en vara är av bättre kvalitet än en som är billigare. Men så är det inte alltid. Och inte när det gäller glasögon.

Jag har skaffat nya glasögon. De jag hade innan köpte jag hos Synsam för fyra år sedan. Efter ett år började färgen på bågarna att flaga. Garantin gällde och jag fick nya bågar, men det var inte exakt lika de tidigare så mina progressiva glas slipades av någon millimeter nedtill för att passa. Det medförde att blev svårare att hitta rätt tittfält, t.ex. för läsning.

Nu när det hade gått ytterligare tre år hade färgen på de nya bågarna också flagat. Dessutom hade reflexbehandlingen på glasen krackelerat och gjort ett fält på glaset gråflammigt. Alltså var mina dyra Synsamglasögon nu helt kass.

Jag gick till Synsam och kollade vad ett par nya kvalitetsbågar (alltså samma som jag haft tidigare, sic!) skulle kosta med nya progressiva glas av bästa kvalitet. Svaret blev 12 000 kr ungefär. Då gick jag till Specsavers i stället och fick nya progressiva glasögon för 5 000 kr (+ ett par extraglasögon).

Alltså: Bara för att du betalar dyrt behöver du inte få kvalitet.

PS. Ok, jag vet att det finns ännu billigare leverantörer och det går att beställa glasögon via Internet. Men nu gjorde jag inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...