26 juli 2012

Personnumret skrivs rätt på bara ett sätt

Personumret infördes 1947, alltså för 65 år sedan. Det bestod då av sex siffror för årtal, månad och dag följt av ett bindestreck samt tre siffor för födelsenumret. Sista siffran i födelsnumret markerade kön, udda för män, jämn för kvinnor. När födelsnumren tilldelades 1947 hade varje län en egen sifferserie, men så är det inte längre. För att ange en person som fyllt 100 år ändras bindestrecket till ett plustecken (+).

Under 1960-talet datoriserades skatteväsendet och folkbokföringen med hjälp av det som då kallades ADB. År 1967 infördes en kontrollsiffra sist i födelsenumret. Så ett personnummer ser alltså ut så här: ÅÅMMDD-NNNK och som exempel med siffror och (fel) kontrollsiffra 481210-7815.

Så ska alltså ett personnummer skrivas. Skrivs det inte på detta sätt är det inte ett personnummer.

Men myndigheter, företag, organisationer m.fl. skriver - eller kräver en skrivning - som är annorlunda. En del kräver helt årtal, allltså 1948 i ställer för bara 48. En del tillåter inte bindestreck (eller plustecken), utan alla siffror ska skrivas i en följd. Hur markerar man då att man är 100 år?

Ett exempel är Nordea, som kräver ett felaktigt personnummer-angivande när man numera ska logga in hos dem för att kolla sina uppgifter. Hela årtalet krävs. Men när man nyttjar deras telefontjänst räcker det med bara två siffror för årtalet och bindestrecket behöver man inte uppge i telefon.

När jag för drygt ett år sedan skulle använda Pensionsmyndighetens e-tjänst för att ansöka om min pension skulle jag fylla i mitt personnummer på tre ställen. På alla tre ställen krävdes att jag skrev mitt personnummer på olika sätt. Skitdåligt, tycker jag. Förmodligen har tjänsten gjorts av flera olika personer som svarat för olika delar och som inte pratat med varandra. Jag hoppas man har ändrat detta nu.

Alltså: Ett personnummer skrivs så här 481210-7815 - annars är det fel att kalla det personnummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...