28 mars 2012

Jag har varit datorlös

Jag har inte gjort några inlägg här på min blogg på några dagar. Min dator gav upp för en vecka sedan. Den slutade helt att fungera så jag tvingades lämna in den till en pc-fabrik i min hemkommun. Där kollades datorn och man bedömde att den förmodligen inte gick att laga. För att få reda på felet så var jag tvungen att lämna in den till tillverkaren och betala nån tusenlapp för felsökning. Vad det sedan skulle kosta att åtgärda felet - om det nu gick - kunde jag bara gissa.

Jag beslutade i stället att köpa en ny dator, vilket jag alltså nu har gjort. Men innan kollade jag mitt inköpskvitto på den trasiga datorn. Den var köpt i januari för tre år sedan. Garantin var sedan länge utgången och enligt konsumentköplagen har man numera tre år (tidigare var det bara två) på sig att klaga på en produkt. Det var med andra ord helt kört.

Jag ger mig tusan på att datorer, tvättmaskiner och andra liknande tekniska prylar är tillverkade bara för att hålla i tre år plus några månader. Eller också är det så att tillverkarna veta att en dator skrivs av på tre år hos företag och byts ut då. Förmodligen är det nåt inbyggt i datorn som gör att den lägger av efter drygt tre år.

Men det vore bra om man kunde tillverka en datorburk för pensionärer som höll i minst 20 år och klarade alla uppdateringar under den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...