27 maj 2019

Sugrörsförbudet - bara en symbolhandling

Sverige ska bli världsbäst på att rädda miljön och detta trots att vi bara står för en bråkdel av koldioxidutsläppen. Tanken är att vi ska bli ett föredöme och att andra länder ska ta efter oss. Våra smarta tekniska lösningar kan bli exportframgångar. Jag skulle dock vilja se den dag när Kina, USA, Indien, Japan och andra länder med stora utsläpp - totalt sett - följer efter Sverige.

Koldioxid - även kallad växthusgas - finns i atmosfären och är livsnödvändig. Men våra utsläpp har ökat andelen koldioxid, vilket skyndar på växthuseffekten och förändrar klimatet på jorden. Därför vill man reducera utsläppet av just koldioxid.

De ökade utsläppen beror främst på förbränning av kol, olja och gas samt från skogsavverkning i stor skala utan återplantering.

Plasten är en miljöskurk

Plast i olika former är klassat som en stor miljöbov. Plastsopor flyter omkring på diverse världshav som enorma stora öar. Fisk, sköldpaddor och andra vattenlevande djur käkar plast och dör i förtid.

Plasten i haven kommer från länder som använder sina floder, som mynnar i haven, som en transportled för sopor. Enkelt men miljöfientligt.

Plastsopor finns även till lands. När jag rensade landsvägsdiket vid torpet i Bergslagen var en majoritet av skräpet plast i många olika former, mest f.d. förpackningar.

Djävulska plastförpackningar

Det är bara eländes elände med plast. Därför ska vi miljömedvetna svenskar sluta att använda plast.

Vi använder plast till nästan allt, framför allt i förpackningar. Varför måste nästan varenda pryl jag köper var inkapslad i hård plast som det är ett helvete att få bort? Varenda gång jag handlat något på t.ex. Clas Ohlson så får jag slita som sjutton för att kunna få bort den. Här borde tillverkarna göra något rejält annorlunda.

När jag sliter med plasten och svär (vilket också kan vara ett miljöproblem) säger jag  för mig själv, fast menat till företaget från Insjön: "Nädu Classe, nästa gång jag handlar av dig ska du banne mig själv få ta bort plasten när jag betalar i kassan!"

Men inte f-n kommer jag ihåg det nästa gång jag är där och handlar (något som jag inte har behov av).

Plastkassar kostar skjortan

Plastpåsen som Systembolaget tillhandahåller mot betalning är den vara som bolaget har störst avans på då den bara kostar en tioöring i inköp.

Numera tar nästan alla butiker betalt för sina kassar - även de som inte är av plast. Det är en extra inkomstkälla för dem.

För att rädda jorden från en miljökatastrof ska vi sluta att bära hem våra varor i plastkassar. Ta heller en papperskasse! Eller allra helst: ha med en väska hemifrån. Men då ska du använda en väska, tygkasse eller liknande som du redan har sedan länge.

Att köpa en ny tygkasse är nämligen inte bra från miljösynpunkt då den kostat en massa "miljö" - bl. annat i form av stora mänger vatten - när den tillverkades.

Lär ungarna dricka i stället

Vi ska sluta använda engångsmuggar och dito bestick. Vi ska även sluta att använda sugrör av plast. Våra ungar ska vi lära att dricka som folk, även när det är kalas, i stället för att sörpla upp drycken via ett rör av plast. Det är numera skämstämpel på den som ordnar ett barnkalas med sugrör i plast.

Det här med sugrörsförbud är väl att ta i ordentligt för att rädda jorden? Nä, det tycker inte jag. Det är bara löjligt. De stora flytande sopöarna i t.ex. Indiska oceanen, består inte av begagnade sugrör från svenska barnkalas i Norrlands inland. Det är sopor från en miljard indier!

Sugrörsbannlysningen är en typisk svensk symbolhandling. Jag får säga som studenten på flaket: "Fy fan va vi ä bra!"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...