25 maj 2019

Jag saknar inte "gamla" Postens kontor

När den "gamla" posten med alla sina postkontor skulle läggas ned var jag inte alls glad. Jag trodde inte den nya organisationen, dvs. den vi har idag med postombud lite varstans, skulle fungera lika bra. Jag var helt övertygad om det. Men ack så fel jag fick! Dagens postorganisation har många fördelar, jämför med den gamla med sin postkontor och postfröknar. 

Mitt första postminne är när jag följde med min mor till vårt postkontor på Norr i hemstaden Örebro. Där var hela ena långväggen upptagen av en lika lång disk som var för hög för mig att nå upp. Vad fanns där, undrade jag nyfiket.

Modern lyfte alltid upp mig så jag fick se vad som fanns där; en glasvägg på disken, bistra damer i glasögon, skrivbord, säckar, brevbärare och allt möjligt i en salig röra bakom disken. En spännande värld som försvann så fort jag åter var nedsatt på golvet framför disken.

Den vanligaste banken

På den tiden köpte man sina frimärken där; man hämtade och lämnade paket; man satte in kontanter på sin postsparbanksbok och fick färgglada "frimärken" inklistrade i sin grågröna bankbok med riksvapnet på omslagets framsida. Beloppen skrevs in för hand av den bistra postfröken med glasögon.

Det var tider det! Tänk så bra det fungerade, trots ett ofta långt köande för att få sitt ärende uträttat. Öppettiderna var inte något att skryta med. Brevbärare var ett fint yrke med trygghet som gav motion och frisk luft.

Två sorters brevutbärare

Hur ser det ut nu? Jo, vi har två företag som delar ut posten, Postnord och Bring (Citymail). Det innebär att jag kan få räkningar och annat vid två tillfällen på vardagarnas eftermiddagar i min brevlåda.

Frimärken kan jag köpa i min ICA-butik, som även är postombud. Hos postombudet får jag hämta det varor jag handlat via nätet. Och där kan jag lämna in paket som jag vill skicka själv. Ombudet har öppet samma tid som ICA-butiken, normalt kl. 8 - 22. Betydligt bättre än de gamla postkontoren.

Olika hämtställen

Varor jag köpt på distans kan jag få hämta inte bara på ICA utan på flera andra ställen: Pauls Kiosk, Spelbutiken i Helenelund, box i Sollentuna Centrum eller hos Netto. Var jag får hämta paketer beror på vilken distributör leverantören har anlitat.

Men man kör även ut mina varor. Då gäller det att vara hemma, annars får man åka till distrubutörens terminal och hämta själv.

Precis som de flesta andra i min ålder käkar jag ett antal olika piller, såväl morgon som kväll. Dessa har jag hittills hämtat ut på ett av de många apotek som nu finns sedan monopolet försvann.

Inte vänligt för miljön

Häromdan testade jag att beställa en pillersort via nätet. Det var enkelt och de levererades med bilburet bud hem till dörren på kvällen samma dag - utan extra kostnad! Fantastiskt bra service, men inte alls miljövänligt.

Över huvud taget är alla dessa bilburna budleveranser av det som folk beställt på nätet inte helt miljövänligt.

För att återgå till min inledning: jag saknar inte mitt gamla postkontor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...