13 maj 2018

Inte läge att skoja om kvinnor

Jag har alltid hävdat att man kan skoja och skämta om allt, såväl religion som alla sorters människor. Men det går inte. Ska man skämta om svarta så måste man själv vara svart. Att skämta om islam kan leda till döden. Nu går det inte heller att skämta om kvinnor. Till slut kanske man bara kan skämta om sig själv?

I dagens SvD berättas historien om ett skämt i en hiss som fick oanade konsekvenser. Så här gick det till.

På en konferens i San Fransisco möttes en kvinnlig professor i kvinno- och genusstudier och en manlig dito i politisk teori. När kvinnan frågade "vilken våning?" svarade mannen skämtsamt skrattande "avdelningen för damunderkläder". Det skulle han inte gjort.

Den kvinnliga genusprofessorn anmälde honom till organisationen som ordnade konferensen. Hon kände sig nämligen kränkt och kommentaren var olämplig och krävde en ursäkt.

Mannen menade att hon inte var bekant med brittiska 50-talsvitsar och vägrade ursäkta sig.

Även jag har varit på konferens

När jag var på konferens en gång för många år sedan, på 1970-talet, träffade jag bl.a. en generaldirektör för dåvarande Invandrarverket. Han frågade om vi hade några kvinnliga chefer på mitt jobb, dvs. Riksskatteverket.

Jag var inte helt nykter vilket kanske kan ursäkta mitt svar till honom: "Ja, dom är ena riktiga kärringar allihopa!" Han varken log eller skrattade.

Hade jag fällt en sån kommentar idag 2018 skulle jag förmodligen blivit anmäld och kanske fått sparken från jobbet.

Det gäller att alltid vara politiskt korrekt. Men fy så mycket tråkigare tillvaron blir då!

PS.  Än så länge får man skoja om Bellman och om norrmän.  Risken är väl att det också kan kränka någon...suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...