3 maj 2018

Det blir ingen "Jane Horneys gata"

I januari 1945 avrättades svenskan Jane Horney av danska motståndsrörelsen på en fiskebåt mellan Sverige och Danmark. Kroppen dumpades i Öresund. Hon var felaktigt anklagad som tysk spion. I själva verket var hon agent och infiltratör åt C-byrån, svenska militärens hemliga underrättelsetjänst under kriget. Hon var en av de många kvinnor som byrån hade engagerat och som i hemlighet arbetade som informanter för att locka ur bl.a. tyskar i Stockholm intressant information.

Att jag snöade in på detta ämne beror på att när jag läste författaren och filmaren Jan Bergsmans bok "Sekreterarklubben" upptäckte jag att en av kvinnorna som nämns i den var moster till en av mina bästa vänner. Mostern, som avled något år innan boken kom ut 2014, hade tigit om sin hemliga verksamhet under alla år.

De flesta av dessa kvinnor behöll alltså sina hemligheter för sig själva. Många av dem hade tagit psykisk skada av sin upplevelser. I stort sett alla avstod från att bilda familj utan levde ensamma. En av kvinnorna var mor till författaren Jan Bergman. Det var därför han ville berätta deras historia i bokform.

Inget gatunamn - en minnesplatta i stället?

För att hedra Jane Horney och hennes kollegor skrev jag till Stockholms kommun för att se om man kunde namnge en gata efter Jane. Stadsbyggnadsnämndens namnberedning har nu behandlat ärendet. Det blev (självklart) ett avslag.

Man menade i sitt beslut bl.a. att man är restriktiv med att hedra en viss person. Om man ändå gör det måste det vara en person som är allmänt känd, vilket man inte ansåg att Jane Horney är. Dessutom ska namnet vara lätt att uppfatta. Ett gatunamn uppfyller enligt Namnberedningen inte dessa kriterier.

Jag kan i stort sett hålla med om detta. Men vem vet t.ex. vem Robert Almström var? Han har fått ge namn åt en gata i Atlasområdet i Stockholm. (Han var några år vid förra sekelskiftet direktör för Rörstrands porslinsfabrik.)

I stället tipsar man mig om att det går att hedra en person på annat sätt, t.ex. genom en minnesplatta på en husfasad. En sådan kan förmedla mer information än bara ett namn.

Ett bra tips, som jag ska jobba vidare med. Jag ger inte upp så lätt.

Tillägg den 22 maj 2018: Det finns en väg i Mörsil, Åre kommun, som heter Horneyvägen. Den är namngiven efter läkaren Torkel Horney (1860-1951) som var verksam vid Mörsils sanatorium.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...