28 juli 2017

Förbjudet ord i nyutkommen bok

För oss som är födda på 1940-talet är det svårt att förstå varför ordet neger inte får användas längre. Dagens unga reagerar starkt när de hör det. Barnböcker med det ordet har rensats ut och fått förklaringar i nya utgåvor. Trots det finns ordet på flera ställen i en nyutkommen svensk roman av succéförfattaren Jan Guillou.

Ett bibliotek söder om Stockholm rensade bort Astrid Lindgrens "Pippi i Söderhavet" därför att boken innehöll det numera förbjudna ordet neger. Pippis pappa är ju negerhövding! Usch så hemskt. Små barn kan ju ta skada.

Jan Guillous böcker i serien om de norska bröderna Lauritzen och deras efterkommande följer familjernas öden och äventyr under hela 1900-ta!et.

Den sjätte boken i serien heter "Äkta amerikanska jeans" och handlar om seklets 50- och 60-tal och har tydliga drag av författarens egen uppväxt. I boken använder Guillou flera gånger det förbjudna ordet neger.

Märkligt att ingen reagerat

Jag kan förstå att han gör det då ordet var helt "comme il faut"  på den tiden men samtidigt skriver han så 2016! Han kunde mycket väl ha undvikit det.

Det som förvånar mig är att ingen i den svenska kulturmaffian har reagerat över Guillous tilltag. Det kan ju även finnas ungdomar som både gillar Pippi och familjen Lauritzen som kan drabbas av negerordet och ta skada för livet.

För mig - liksom Guillou - som är 40-talist är ordet neger svårt att acceptera som förbjudet och farligt. Våra barn däremot har lärt sig det och reagerar skarpt om jag någon gång av misstag använder det.

När ändrades ordet?

En mig närstående lärare i spanska upplevde att hennes elever gick i taket och protesterade när hon förklarade att "svart" på spanska heter "negra" eller "negro". Det var svårt för dem att acceptera.

Jag undrar vilket år som betydelsen och användningen av ordet neger förändrades från fullt acceptabelt till skamfullt förbjudet?

PS.  I seriehäftet "Tintin i Amerika" förekommer också ordet "neger". Men de texterna skrevs 1945 och det svenska häfte jag har gavs ut 1989.  I serierutorna står det så här:  "...man hängde genast sju negrer..." och "...44 negrer har lynchats...".  Sic!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...