3 juli 2017

En komplicerad återbetalning

Jag fick tillbaka för mycket inbetalda pengar på ett utbetalningskort. Det skulle kosta 30 kr hos t.ex. ICA att få ut beloppet som cash. Då jag tyckte det en onödig utgift tog jag mig i stället till min bank Nordea och ett av deras få kontor som tar emot levande människor för att få pengarna insatta på mitt konto där. Det blev en intressant upplevelse.

Jag har ansökt om ett registrera ett varumärke hos Patent- och registreringsverket (PRV). Samtidigt betalade jag in avgiften på 1 800 kr för ansökningen. Eftersom jag är lite glömsk kom jag efter ett tag inte ihåg om jag betalat eller inte. Hittade ingen betalning på mitt konto. Gjorde därför en ny inbetalning av 1 800 kr till PRV.

Någon dag därefter blev jag uppringd av en trevlig kvinna hos PRV. Hon berättade att jag betalt dubbelt och ville betala tillbaka 1 800 pix till mig. Hon frågade om jag hade något plus- eller bankgiro. "Nej, bara ett bankkonto", svarade jag.

Det visade sig att PRV hade svårt att sätta in pengarna på mitt konto i Nordea. Det skulle i värsta fall kunna ta minst en månad. Så jag accepterade ett utbetalningskort i stället. Det fick jag med posten några dagar senare.

Tog mig till Nordea

Det kunde jag lösa in på bl.a. ICA och en massa andra butikskedjor. Men det skulle kosta 30 kr. Onödigt, tänkte jag. Jag går till Nordea där jag är kund och ber att få beloppet insatt direkt på mitt konto där.

Sagt och gjort. Idag tog jag bilen och for till Kista där närmaste Nordeakontor finns som släpper in folk. Det var knökfullt i lokalen. Folk stod och satt överallt. Nittiofem procent av kunderna som väntade där var av utländsk härkomst, vilket syntes tydligt på deras utseende och klädedräkt. De övriga var svenska pensionärer, varav jag var en.

Jag tog en kölapp, fick nummer 553 och kunde samtidigt konstatera att man höll på att betjäna nummer 481. Det var alltså 72 kunder före mig. Det tog 45 minuter av väntan innan det blev min tur. Ganska segt, trots att jag lyckats få en sittplats.

Nordea skulle ha 50 kr

Jag lämnade fram mitt undertecknade utbetalningskort och körkort och såg fram emot att få pengarna insatta på mitt konto i banken. Men bankkvinnan som betjänade mig berättade att det skulle kosta 50 kr! Jag blev mycket häpen. Att protestera var ingen idé. Det hade varit enklare och billigare att ha tagit med utbetalningen till min ICA-butik. Om jag hade gått till en annan bank hade man helt vägrat att befatta sig med mitt ärende eftersom jag inte var kund där.

Då jag vägrade att betala Nordea 50 kr fick jag i stället ett speciellt kuvert av bankkvinnan. Om jag la mitt utbetalningskort i det och lämnade det i en av Nordposts blåa lådor skulle jag få pengarna insatta på mitt konto inom några dagar. Jag gjorde det.

Blir den omvägen billigare för Nordea? Skulle inte tro det. Budskapet från Nordea (och andra banker) är klart: KOM INTE HIT!

Alltid varit Nordea trogen

Jag har varit kund i mer än 70 år hos Nordea och dess föregångare, alltså sedan jag föddes. Jag har sedan dess var banken trogen och är sedan många år en så kallad förmånskund. Min fru har hela livet bara haft en arbetsgivare, nämligen Nordea, där hon lojalt har arbetat för en låg lön. Allt detta sa jag inte. Det hade inte hjälpt.

Tack och lov får jag aldrig pengar via utbetalningskort. Detta var ett undantag. Jag fick skylla mig själv då orsaken var min egen.

PS. Parkeringen i Kista kostade 30 spänn. Alltså lika mycket som ICA skulle haft för att lösa in min utbetalning. Hur dum får man vara? Suck. Sens moral: Gör som bankerna vill. Undvik dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...