25 februari 2017

Man kanske skulle starta en internetkyrka?

Det finns många människor som söker en mening med livet genom att tro på något, t.ex. en gud. Så har det alltid varit. Det har utgjort grogrund för många religiösa riktningar och sekter. En del av dem har fått många följare. En sådan sekt är mormonerna som har fått en egen musikal som nu går i Stockholm!

I dag har jag sett musikalen "The book of Mormon" på Chinateatern i Stockholm. En bra föreställning där man driver hejdlöst med mormonerna, som även kallas "Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars heliga". När vi lämnade föreställningen stod ett gäng riktiga mormoner, prydliga unga pojkar i mörk kostym, vit skjorta och slips, och delade ut Mormons bok, som är sektens bibel.

Mormonsekten - för den är en sekt - uppfanns på 1800-talet i USA av Joseph Smith. Trots att sekten är helt galen har den nu över 15 miljoner anhängare över världen! Helt ofattbart! Salt Lake City i Utah i USA är deras högkvarter. Månggifte och förbud mot kaffedrickande är några av deras tokigheter,

Efraimiterna också galna

En annan galen sekt är "Efraims budbärare" som också skapades i USA på 1800-talet men av den svenske invandraren Carl August Lindqvist (1840-1926) som senare ändrade sitt namn till Charles Lee. Min far fick någon slags 40-årskris och blev på 1940-talet besatt av sekten. Han blev en av dess frontfigurer i många år, höll religiösa föredrag, missionerade överallt när han träffade folk och gav ut deras tidning "Det Profetiska Ljuset" där han även var en flitig skribent. Sekten var som Jehovas vittnen, fast värre!

Nu verkar "Efraims budbärare" ha självdött, trots att sekten en gång i tiden var vida spridd - inte bara i USA - utan även i hela Norden och Kanada. Efraims söner och döttrar, som de kallade sig, var enligt Charles Lee utvalda av Gud och skulle efter döden få evigt liv (i alla fall i tusen år). Dessutom ansåg han att vi svenskar var från Efraims stam och särskilt utvalda.

Tjäna pengar via nätet

Jag har en hyllmeter med skrifter, skrivna av Charles Lee. Jag har även hans flöjt och mandolin och skulle med lite möda kunna blåsa liv i sekten. Det skulle i så fall bli en "internetkyrka" som man kom åt via inloggning på datorn. Där skulle man sedan - mot  hutlös betalning - kunna ta del av predikningar, bibeltolkningar och Charles Lees skrifter och mycket annat kul.

Den som är riktigt generös skulle kunna utlovas en plats i tusenårsriket, vilket är en av hörnstenarna i sektens ideologi. De generösa skulle via sina egna skrivare få möjlighet att printa ut ett deltagarbevis att sätta på väggen inom glas och ram.

Finns redan så många skojare

Människor har alltid varit sökare, inte minst i dag. Jag tror det med lätthet skulle gå att köra igång en sådan skojarverksamhet och tjäna pengar på den.

Men jag tänker inte göra det. Det finns redan så många andra rörelser som lurar folk på pengar genom att ge dem lite tröst.

2 kommentarer:

  1. Trist att du generaliserar.
    Jag är själv kristen, sedan 1984, och har aldrig lurat någon på pengar. För mig handlar det om att tjäna Gud. Inte att tjäna pengar.

    SvaraRadera
  2. Hej Larz! Tack för kommentaren. Jag har skrivit om några sekter, inte om alla religiösa. Jag har heller inte lurat några på pengar, trots att jag inte är "kristen".

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...