11 januari 2017

När en del av elen försvann

På annandag jul förra året var jag och frugan ute på en promenad. När vi kom hem upptäckte vi att en del av elektriciteten i kåken var borta, bl.a. i källaren och till värmepumpen, kyl och frys m.m. Med ficklampan i högsta hugg tog jag mig ned till proppskåpet i källarplanet.

All proppar verkade hela. Trots det bytte jag ut de aktuella propparna som gick till den del av kåken där strömmen var borta. Det hjälpte inte.

"Aha, det är nog en fas som försvunnit", tänkte jag, gick ut och öppnade luckan till det stora gråa skåpet på ena husgaveln. De tre faspropparna var hela. "Då kan det vara en propp ute i kommunens gråa skåp vid gångvägen", tänkte jag vidare. "Men där kommer ju inte jag in". Alltså måste jag kontakta kommunens elverk.

Jag letade rätt på journumret (annadag jul var ju en helgdag) och ringde. Ingen svarade. Däremot fick jag i örat ett inspelat meddelande om att växeln var stängd. "Hur i helvitte kan man ha ett journummer där ingen svarar!"

Det enda jag kunde göra då var att ringa en elektrisk firma med jour. Det gjorde jag och fick veta att man kunde vara hos mig inom en timme, men att det skulle kosta 4 500 kr! Jag sa ja, då jag inte såg någon annan utväg ur mitt dilemma.

En elkille kom och han konstaterade som jag att mina fasproppar var hela, men att det saknades full ström på ena fasen. "Det är nåt fel hos kommunen", förklarade han (vilket jag redan gissat på egen hand men fick det bekräftat). "Kan du inte kolla propparna i det grå skåpet vid vägen" undrade jag. "Jag har inte behörighet att gå in i det", svarade elkillen. "Skit i det. Kommunens jour svarar ju inte. Det är ett nödläge!"

Vi gick dit, han öppnade det kommunala skåpet, hittade min slinga och konstaterade att alla tre propparna var hela. I samma ögonblick kom en av elverkets bilar körande upp mot skåpet och ut hoppade en gubbe.

Elverkets gubbe berättade att det var ett fel någon annanstans och att flera hushåll förlorat en fas. När jag berättade att ingen svarade på journumret förklarade han att någon glömt bort att måndagen den 26 december var en helgdag. Därför hade ingen vidarekoppling till SOS Alarm gjorts då det är SOS som har hand om elverkets jourtelefon.

Jag var ju något sur då jag tvingats lägga ut 4 500 kr för ingenting därför att kommunens jourtelefon inte funkade. Hade någon svarat där hade jag fått veta att strömförlusten berodde på ett större fel och inte att det var något fel hos mig.

Jag kontaktade dagen därpå den ansvarige hos elverket och var beredd på att få slänga käft, bli arg och hota med allt möjligt för att få ersättning för min kostnad. Döm om min förvåning då han direkt lovade att betala tillbaka pengarna till mig.

Det skedde också. Och några dagar senare var de inne på mitt konto. Historien fick alltså ett lyckosamt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...