19 oktober 2013

Olika svarstider

När jag jobbade på (Riks)Skatteverket och det blev sommar brukade alltid någon tidningsjournalist testa olika myndigheters förmåga att snabbt svara på mejl. De visste ju att när det blev semester så var bemanningen lägre på myndigheterna och även på deras diarier.

Mitt verk drabbades också av journalisten och tyvärr dröjde vårt svar onödigt länge, vilket inte var bra och vi fick skämmas. Generaldirektören såg sedan till att vi hade fullservice i vårt diarium även sommartid.

Jag har gjort ett liknande test. Samma dag, den 2 oktober i år, skickade jag fyra mejl åt olika håll i den offentliga sektorn. Inte för att i första hand testa svarstiden utan därför att jag hade frågor och synpunkter som jag ville ha svar respektive reaktion på. Men svarstiderna varierade.

Ljungby kommun. Ett mejl gick till Ljungby kommun och handlade om en cykelväg (som inte var en cykelväg) och jag fick svar samma dag, dessutom på kvällstid! Berömligt (A).

Sollentuna kommun. Ett annat mejl gick till min hemkommun och handlade om en informationsskrift som kunde ha utformats annorlunda. Jag fick svar dagen efter. Med utmärkt beröm godkänt (a).

Storstockholms lokaltrafik (SL). Detta mejl handlade om obegriplig information i deras svarsmejl till dem som fyllt på sin reskassa. När nio dagar hade gått utan svar vidarebefordrade jag mitt mejl till SL:s pressekreterare, som svarade mig tre dagar senare. Godkänt med tvekan (B?).

Trafikverket. Det sista mejlet gick till Trafikverkets stockholmsavdelning och handlade om skyltningen på den ny vägen mellan Rissnekorset/Enköpingsvägen och Uppsalavägen. Jag väntar fortfarande på svar. Nu har det gått 17 dagar. Underkänt med råge (C-).

Min erfarenhet - även sedan tidigare - är att kommuner är bättre på att snabbt svara än vad statliga myndigheter är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...