25 oktober 2013

Manliga pensionärers uniform


När man rör sig utomhus ser man i stort sett varannan vuxen människa - och inte minst pensionärer - iförda en tunn dunjacka. De ser ut som Michelingubbar och dito gummor allihopa. Jackorna verkar vara högsta mode just.

Förmodligen var jackan tänkt för yngre och medelålders personer men nu har pensionärerna lagt beslag på den i sina försök att verka yngre än de är. Priserna på jackorna varierar från flera tusen kronor till någonstans mellan femhundra och tusen.

Men jackan är inte det första plagg som vi pensionärer snodde från våra ungdomar. Det första var väl jeansen. Sen blev det baseballkepsen. Den bär inga ungdomar eller medelålders längre. Det är bara vi panschisar som bär den nu för tiden. Att bära keps är helt ute bland de som är i trettioårsåldern.

Ett annat plagg som vi snott från ungdomarna är t-shirten, buren under en skjorta som en slags undertröja. Inga trettioåringar klär sig så längre. Det är helt ute.

Jag är panschis. Jag klär mig som en sådan numera. Om jag hade varit panschis på 1950-talet hade jag gått i hatt och kostym. Sederna förändras. Tack och lov för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...