16 augusti 2013

När jag fick böter

Min kriminella karriär började tidigt. Jag blev bötfälld redan som 14-åring. Vad hände?

Jo, jag och några kompisar hemma i Örebro hade cyklat från stadsdelen Norr (där vi bodde) till Gustavsviksbadet söder om stan. Det började mörkna när vi skulle åka hem. Mitt i stan stod farbror Polisen. Flera av oss saknade lysen på cyklarna, så även jag.

Men eftersom jag låg sist i cykelkön var jag den ende som blev stoppad. Kompisarna trampade på, ökade takten och polisen hann inte stoppa dem. Min framlampa lyste inte, något som polisen såg på långt håll. Däremot funkade baklyset. Han tog mina personuppgifter, adress m.m.

När jag kom hem kunde jag konstatera att lyset funkade. Det var bara glappkontakt där sladden från framlyset var kopplat till boschen (dvs. cykelns generator). Varför kollade jag inte det innan jag cyklade hem?

Efter ca en vecka kom ett brev från polisen med ett strafföreläggande där jag bötfälldes för brott mot trafiklagstiftningen. Bötesbeloppet var 15 kr (vilket i dagens penningvärde motsvarar 175 kr). Eftersom jag inte var straffmyndig (under 15 år) menade jag att mina föräldrar skulle betala, men det gick de inte på.

Jag betalade inte böterna. Men när det kom ett brev från Stadsfogden (Kronofogdens föregångare) kröp jag till korset och betalade. Sedan dess har jag klarat mig från böter, bortsett från en felparkeringsavgift på 250 kr en enda gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...