21 augusti 2013

Fästingvaccinpåfyllning: Efter tre eller fem år?

För tio år sedan tog jag min första spruta med fästingvaccin för att skydda mig mot TBE. Sen tog jag ytterligare ett antal sprutor i följd med rätt tidsintervall och har efter denna grundvaccinering fyllt på två gånger med tre års mellanrum.

I år var det i juni dags för en ny påfyllnad och jag gick därför till min husläkare, som även vaccinerar. "Nä, det är ändrade rekommendationer. Du behöver numera bara fylla på vart femte år", sa sköterskan. Jag skulle alltså komma tillbaka om ytterligare två år.

Men någon vecka senare fick jag ett SMS från min husläkarmottagning att det var dags att ta en påfyllnadsspruta med fästingvaccin. Mycket konfunderad besökte jag ånyo min husläkare och visade SMS:et jag fått.

"Nä, det är inte vi som skickat detta SMS. Det är Baxter, företaget som gör vaccinet, som gjort det" sa sköterskan. Dessutom visade hon ett papper från landstinget där det stod klart och tydligt att nu är det femårsintervaller som gäller för vaccinpåfyllnad, även för dem som är 60 år och äldre (vilket jag är).

Det är alltså tydligen så att de vaccineringar som görs mot TBE rapporteras av den som vaccinerar till ett register som tillverkaren Baxter sköter. Märkligt.

Eftersom Baxter enligt SMS:et tydligen vill att man ska ta en spruta vart tredje år men att landstinget förordar vart femte år kontaktade jag via mejl Baxter Vaccininformation och undrade vad som egentliget gäller. Svaret jag fick var klart och entydigt. Om man fyllt 60 år ska man fylla på med ny dos vart tredje år. Alltså tvärtemot vad Stockholms läns landsting sagt. Märkligt.

Landstingets rekommendation bygger på det ställningstagande som Smittskyddsinstitutet gjort. Alltså kontaktade jag dem. Svaret jag fick var en hänvisning till deras webbplats. När jag gick in där och läste fann jag nya rekommendationer från start för den som är yngre (under 60 år) och för den som är äldre (60 år och äldre). För båda grupperna gäller påfyllnad vart femte år.

Jag kontaktade Baxter igen och fick följande svar: "Jag förstår att det är förvirrande med olika budskap. Våra rekommendationer stöder sig på studier som är gjorda när vaccinet togs fram. Sedan är det upp till smittskyddsläkare att ha en åsikt även om den inte stöds av några studier",  Detta svar visar att Baxter och Smittskyddsinstitutet inte är överens. Märkligt.

Jag kontaktade Smittskyddet igen och berättade...

a) att jag inte följt de nya rekommendationerna när jag tog grundskyddet med början för tio år sedan eftersom reglerna var annorlunda då

b) samt att myndigheten på sin webbplats skriver så här när det gäller avvikelse från rekommenderat (nytt) vaccinationsschema: "Hos individer över 60 år - - - - måste bedömningen göras utifrån varje enskilt fall. Med tanke på ökad risk för svår TBE-sjukdom i denna grupp i kombination med förmodat sämre immunologiskt svar på vaccinet så kan man vara mer liberal med att ”börja om” om det har gått mer än ett år sedan första dosen."

Eftersom jag inte helt säkert kunde tolka deras information på korrekt sätt skrev jag på nytt till Smittskyddet och ville ha ett konkret svar: Efter tre eller fem år? Svaret jag fick löd så här: "Hej! Personligen tycker jag att du ska ta Baxters råd, dvs påfyllnadsdos nu - det skadar inte!"

Alltså (så här tolkar jag de svar jag fått):

a) Om du fyllt 60 år
b) och började vaccinera dig innan du fyllt 60 år enligt de tidigare reglerna
c) och ska ta påfyllnadsdos
d) så bör du göra det vart tredje år (inte vart femte som Landstinget kortfattat sagt till husläkarmottagningarna.)

Jag kommer att göra ett tredje besök hos min husläkarmottagning, ta sprutan och alltså göra påfyllnaden efter tre år.

(PS: Om du som läser detta vill ta del av min skriftväxling med Baxter och Smittskyddet, mejla mig så skickar jag den.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...