6 juli 2013

Olika priser hos olika ICA-handlare

Under alla de 43 år som vi bott i Sollentuna har jag i stort sett alltid handlat våra dagligvaror hos ICA-butiken i Sollentuna centrum. Den hette från början Stens ICA men är nu en ICA Kvantum-butik. För några år sedan gjordes butiken om helt och hållet, varorna fick nya platser och det tog ett bra tag att lära sig hitta allt igen. Många kunder lämnade då butiken.

I stället gick de flesta till den nyöppnade ICA Maxi-butiken i Häggvik, strax innan Stinsens köpcentrum. "Det är mycket billigare där", har flera kompisar sagt. "Jasså, det är nog ingen större skillnad", har jag svarat.

För några år sedan gjorde jag en jämförelse mellan ICA i Sollentuna centrum och Willys i Häggvik. Det skilde i priset på enskilda varor, men sammantaget var det ingen nämnvärd skillnad. Nu har jag gjort en liknande prisjämförelse mellan ICA Kvantum i centrum och den "mycket billigare" butiken ICA Maxi i Häggvik. Vad tror du resultatet blev?

ICA Kvantum i Sollentuna centrum har ca 4-5 % lägre priser, jämfört med ICA Maxi i Häggvik. I alla fall på de basvaror jag handlade och jämförde priserna på.

Så här gjorde jag jämförelsen: Jag handlade mina vanliga varor, dvs. kött, bröd, mjölk, frukt, grönsaker m.m. i Sollentuna centrum och åkte sedan till Häggvik och kollade vad exakt samma varor och exakt samma mängd av varje vara kostade där. I centrum blev kostnaden 673,35 kr och i Häggvik på Maxi 707,35 kr - en skillnad på 34 kr. (Till det bör även läggas en tia i bensinkostnad, då det är längre att åka för mig till Häggviksbutiken.)

Det är alltså inte billigare hos ICA Maxi.

3 kommentarer:

  1. Har du testat på Willys, Häggvik då? Vore intressant att se vad du kommer fram till där.

    SvaraRadera
  2. Det var ett oväntat resultat. Med tanke på både butiksprofil och geografiskt läge borde rimligtvis ICA MAXI vara billigare.

    SvaraRadera
  3. Anonym: Jag jämförde Willys med Stens ICA för några år sedan. Stor variation mellan olika varor men totalt ingen nämnvärd skillnad. Fredrik: Ja, jag blev också förvånad.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...