8 juli 2013

De missljudande bromsarna

En gång hade jag en VW Jetta som var bortåt tio år gammal. Mycket var slitet, bl.a. bromsarna, som började gnissla något fruktansvärt. Jag var tvungen att lämna in bilen på verkstad. Det var i början av sommaren och eftersom jag skulle åka med familjen genom Europa och ned till franska Rivieran  ville jag ha den i trim.

Resan började. Full fart genom Tyskland. Jettan hade aldrig gått så fort tidigare. Allt gick bra även en bit in i norra Frankrike. Vi fortsatte köra hel dan men när jag kom till Sydfrankrike började bromsarna gnissla igen. Helvitte! Jag svor och fick ångest. "Hur f-an hittar jag en öppen VW-verkstad en sen lördageftermiddag i en småstad i Frankrike?"

Eftersom Jettan inte var utrustad med klimatanläggning körde jag med öppna framfönster. Därför hördes gnisslandet mycket tydligt. Men det märkliga var att bromsarna gnisslade även när bilen stod stilla vid rödljus. Bredvid vägen var en stor park. Då ramlade polletten ned.

Gnisslet kom inte från bilens bromsar - utan från cikadorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...