18 december 2011

När jag skulle byta gasolflaska

Jag fick en gasolgrill när jag fyllde 50 (dvs. för många år sen nu...). Grillen var i byggsats och jag fick hjälp att montera den och samtidigt kopplades den medföljande gasolflaskan in. Men efter en säsong ebbade gasen ut och jag nödgades byta flaska.

Jag åkte till macken och köpte en fylld gasolflaska. Den var igenproppad med en röd plastplugg, som jag förgäves försökte skruva bort. Jag vred och vred med en skruvmejsel men fick inte bort den förbannade pluggen. Till slut var jag tvungen att inse min oförmåga och återvände till macken, som var full av biffiga, händiga och tekniskt kunniga medelålders män. Jag ställde mig i kön till kassan med min flaska.

Med pipig röst (jag hade fått en kyckling i halsen) förklarade jag mitt dilemma att plastpluggen i gasolflaskan inte gick att få bort. Det blev dödstyst i hela mackbutiken och alla stirrade på mig när kassören förklarade för mig att jag vridit pluggen åt fel håll. Pinsamt.

"Allt som har med gas att göra är gängat åt andra hållet" förklarade han förnumstigt för mig. Det visste förmodligen alla i butiken utom jag. Efteråt tänkte jag: Hur f-n lär man sig det eftersom alla utom jag tydligen kände till det? Med modersmjölken? I så fall måste det ha varit fel på min morsa.

Nä, alla känner inte till det. När jag senare på jobbet frågade runt visade det sig att det var flera praktiskt lagda män som inte heller kände till det.

10 kommentarer:

  1. Vilken tur att du skrivit om det! Jag fick det heller inte med modersmjölken och inte min hantverkare till kille heller ! :-) Men nu ska vi nog kunna testa nya grillen! Tack /Camilla

    SvaraRadera
  2. Tack själv, men läs också mina inlägg gjorda den 22 och 23 maj 2012. De handlar också om gasolflaskor. // Hälsningar Björn

    SvaraRadera
  3. Det känns som att det är jag som har skrivit detta. Nära 50, ny med gasol, första gången med röd plugg.
    Jag läste på slangen "obs vänstergängad", men att förstå att även den röda pluggen då är vänstergängad var lite för långsökt för att förstå. Men nu är allt bra igen! Tack för tipset.
    / Lars K

    SvaraRadera
  4. Tack Lars. Då är jag inte ensam om att inte veta hur man gör. // Björn

    SvaraRadera
  5. Tusen tack!! Älskar nätet - man hittar svar på allt!!

    SvaraRadera
  6. Här fick jag inte bara hjälp med mitt problem utan jag fick mig ett gott skratt också. Björn klädde känslan så väl i ord!!

    SvaraRadera
  7. Fick inte upp gasflaskan och googlade därför ämnet. Din sedelärande notis dök upp och vipps var jag en hejare på det här med gas. Tack :-)

    SvaraRadera
  8. Du sparade oss en resa till macken! Tack! :)

    SvaraRadera
  9. Tack! Och då har jag jobbat med gas.och då är inte allt felgängat men tydligen gasol. ��

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...