20 december 2017

Sällan jag kan bära min medalj

Statstjänare med 30 år i bagaget får utmärkelsen för Nit och Redlighet i rikets tjänst (NOR) - såvida man har skött sig! Det har i princip alla. Den som inte vill ha medaljen i 23-karats guld kan välja en pryl, som t.ex. glasskål eller klocka. Kommuner, företag m.fl. hedrar också sina veteraner men där brukar gränsen gå redan vid 25 år. En del kommuner brukar dela ut medalj men företagen har oftast prylar. En guldklocka brukar vara vanligast. I alla fall förr.

Den som är privatanställd och i stället vill ha en medalj kan få en sådan av Kungl. Patriotiska Sällskapet via sin arbetsgivare, som får betala för den. Den delas ut efter 15 eller 20 år (olika storlekar) för uppskattad arbetsinsats.

NOR-medaljen finns även som miniatyr. Den kan man skaffa även om man fått en sak i stället för medalj, t.ex. en guldklocka. Även den patriotiska medaljen finns som miniatyr.

Bara till högtidsdräkt

Medaljer är ju kul, tycker jag. Men det är ett aber. Ska man vara riktigt korrekt får medaljen endast bäras tillsammans med högtidsdräkt. En sådan definieras som frack, uniform eller folkdräkt/häradsdräkt.

Jag har ingen frack, bar uniform senast 1967 när jag gjorde lumpen och har även ingen folkdräkt. Så tillfällena för mig att bära min medalj är nästan obefintliga. Jag har dock en smoking. Till den får jag inte ha min medalj.

Om värden ger ok

När kungen fyllde 70 häromåret gav han ut en särskild medalj för att fira tilldragelsen. Den fick hans inbjudna gäster. Vid kvällens kungamiddag var det smoking som var påbjuden, inte frack. Kungen, som var värd, beslutade att gästerna - trots smokingen - fick bära hans nya medalj. Så kan man alltså göra, enligt hovet. Men det är alltid den som bjuder in, dvs. värden, som avgör.

I januari ska jag på en finare middag med smoking. Jag kollade med ordföranden i den förening som ordnar kalaset om det var ok med min medalj till smoking. Det var det inte, blev svaret. Däremot var det ok att bära miniatyrmedaljen.

Miniatyr på vänsterslaget

Kollar men reglerna kring smoking och miniatyrmedalj så ska den sättas i vänstra knapphålet. Men nu blev det problem för mig. Min smoking har en sjalkrage utan knapphål. Var ska jag då sätta minatyren? På bröstet eller på sjalkragen.

Jag kollade med hovet som vet hur man ska uppföra sig i finare sällskap. Jo, saknas knapphål ska miniatyren sättas på slaget där det borde varit ett knapphål. Och på vänster sida, sett med bärarens ögon.

Så nu jag vet jag hur jag ska göra. Det känns skönt.

PS. Jag har dock burit min medalj vid två tillfällen utan högtidsdräkt. Ena gången var en smokingmiddag med goda vänner på en nyårsafton. Men där bestämde värden. Andra gången var när sonen gifte sig och jag hade mörk kostym. Sonen svärmor och jag hade kommit överens att bära våra NOR-medaljer då. Det gick bra. Ingen klagade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...