17 december 2017

Kvinnor kan ha klättrat via männen

Jag vet kvinnor som utnyttjat sitt kön för att via män klättra i karriären. Men det har jag inte vågat torgföra tidigare. Nu gör jag det. Skådisen Naomi Rapace  har nämligen (i dagens SvD) sagt att kvinnorna saknar ansvar i #metoo-debatten: "Många kvinnor har spelat spelet och klättrat. De har varit delaktiga i "gamet" och använt det till sin fördel".

Om jag - eller någon annan mansgris - sagt samma sak för några veckor sedan hade jag legat illa till.  Det var då #metoo-debatten och vittnesmålen stod som spön i backen. Men nu när det dessutom är en kvinna som gör det är det helt ok. Det är ungefär som att en svart får säga "neger" om sig själv.

Från mitt jobbliv vet jag minst två kvinnliga kolleger som fått chefsjobb och gjort karriär via manliga överordnade med makt och kvinnotycke. Men hur vet du det, undrar säkert vän av ordning. Tja, vet och vet. Allt tyder på att det gått till så. Stöd finns i de kommentarer som kvinnorna själva fällt.

Kvinnor har en fördel

Naomi Rapace känner till flera fall - både från teaterns och filmens värld - där kvinnor gått sängvägen för att komma fram i karriären. I kulturvärlden är det nog vanligare än i den byråkratiska.

När det gäller att ta sig fram på detta sätt har kvinnorna en fördel, jämfört med oss män. Jag har visserligen haft kvinnor som chefer men det har aldrig fallit mig in att ta mig fram via dem på ett skamligt sätt. Jag har visserligen inte fått några inviter och det har varit helt uteslutet att jag skulle ha utnyttjat situationen. Det har räckt med att tvingats dansa med dem på personalfesterna.

Makt tänder kvinnor

Män med makt verkar fascinera  en del kvinnor. Jag hade en kvinnlig arbetskamrat som tyckte att vår generaldirektör var sexig. "Vadå?", sa jag. "Klä av honom så får du se en stor vit mjölsäck. Hur kan det vara sexigt?" "Jo, men han har ju MAKT", svarade hon.

Hon gifte sig med en av våra manliga högre chefer, snäppet under generaldirektören. Sen dröjde det inte länge innan hon själv fick en chefstjänst (tack vare att hon besvärade sig och trängde undan den man som fått jobbet från början).

Hon nyttjade makens makt

En  gång när hon och jag inte var överens om en jobbsak (inom mitt ansvarsområde) beklagade hon sig hos sin man avdelningschefen, som gick till generaldirektören och beklagade sig över att jag inte gjorde som hans hustru ville. Jag blev uppkallad till generaldirektören. Sic! Vem av oss som fick ge sig minns jag inte.

Men händelsen är talande. Det finns kvinnor som nyttjat sitt kön för att få som de vill. Det kanske behövs vittnesmål även om det för att få en ökad nyans i debatten. Vi män har inte lika lätt att gå sängvägen för att göra karriär.

Behövs inte. Vi gör ju karriär ändå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...