9 maj 2017

Är du förberedd om krisen kommer?

Nu pågår "krisberedskapsveckan" som är ett samarbete mellan Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och landets kommuner. Bara en tiondel av folket är beredda om krisen kommer. Detta vill MSB ändra på. Om krisen kommer måste vi själva ta hand om oss. Vi kan inte räkna med samhällets hjälp. Vi bör klara oss med mat, vatten och värme på egen hand i minst tre dygn om t.ex. strömmen skulle försvinna.

Här är några länkar med ytterligare information. Klicka dig vidare och se vad du bör göra.

https://www.msb.se/krisberedskapsveckan
https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/din-krisberedskap
https://www.dinsakerhet.se/
https://www.msb.se/

Tanken med att vara förberedd är att kunna klara mindre kriser en kortare tid. t.ex. vid strömavbrott och liknande. (Den dag då Putin & Co via krig invaderar vårt land blir läget helt annorlunda. Men även då skadar det inte att kunna klara sig en tid utan stöd från samhället.)

Några tips i all välmening

Jag var häromdan och lyssnade på ett föredrag om krisberedskap. Här är några extra tips som jag noterade:

Skaffa en vevradio som inte behöver batteri för att funka. Pannlampa (och batterier) är bra för då kan du se i mörkret och ha händerna fria. I rena vattendunkar med handtag (skölj dom först med kokhett vatten) kan du spara dricksvatten i flera månader om de står svalt och mörkt. Smak och lukt avgör om det är drickbart.

Använda inte vattentoan om strömmen går - även om du kan spola några gånger innan vattnet tar slut. Det är stor risk att det blir stopp i avloppet ändå, då pumparna i avloppssystemet inte funkar. Sätt en plastpåse över toan och gör ditt behov i den, knyt ihop påsen, lägg den utomhus i en stor sopsäck tills vidare.

Ha alltid bilens tank halvfylld. Du kan ladda mobilen via bilen (om du har en laddkabel förstås).  Frystorkad mat är också bra att ha - förutom konserver m.m.

Ha rejält med kontanter hemma (men bara nya sedlar!). Kassor och kontokort kommer inte att funka utan ström. (Visserligen kommer inte livsmedelsaffärerna kunna ha öppet utan ström men du kan komma att behöva kontanter i andra sammanhang.)

Skyll inte på mig

Ja, listan med tips kan göras hur lång som helst. Förbered dig!  Skyll inte på mig sen när du sitter där hungrig och fryser. Min sovsäck, mina soppburkar, mitt trangiakök och mina vattendunkar behöver jag själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...