22 april 2017

Billiga klockor har samma funktion som dyra


En klocka ska visa tid - och rätt tid. Och fungera i evighet. Det är det viktigaste. Armbandsur finns i olika prisklasser trots att funktionen är densamma. Varför ska man då ha en klocka som kostar 100 000 kr när man får samma funktionalitet för några hundralappar?

Jag har fortfarande ett armbandsur som kostade 250 kr med batteri och armband när jag köpte det för flera år sedan. Att jag köpte just den klockan berodde på att min gamla klockas armband hade gått sönder. Ett nytt armband till den gamla klockan var dyrare i inköp än en helt ny klocka! Alltså köpte jag en ny klocka i stället.

Du ser min klocka på bilden ovan. Den ligger ovanpå en annons från NK där man vill sälja svindyra klockor.

Svindyra ur för nyrika som vill skryta?

När en fullt fungerande klocka med läsbara siffror och tre olika visare är så billig i inköp förstår jag inte varför någon lägger 50 - 100 000 kr på ett ur. Enda förklaringen är väl att visa att man har råd. Men då måste de i omgivningen som ser klockan fatta att det är en dyrgrip.

Jag har även armbandsur som är märkta Gucci och Rolex, men de är piratkopior och fungerar lika bra som äkta, dvs. de visar korrekt tid. Utan närmare granskning går det inte att avgöra om de är äkta eller inte.


Visst, det finns skillnader

Visst, det finns tekniska skillnader mellan klockor. De allra billigaste är bara vattenavstötande, inte vattentäta till 30 meters djup. Men hur ofta har jag klockan på mig när jag badar utomhus? Och jag har aldrig varit ner på ett sådant djupt djup.

Dyrare klockor är gjorda i dyrt material. Det kan vara guld, platina eller annat och uret kan även ha ädelstenar. Men jag tror inte den ädla metallen motiverar det höga priset. Det är nog snarare varumärket.

Guld betyder inte kvalitet

Den guldklocka som statliga byråkrater får när de har suttit av sina trettio "nit-och-redlighetsår" kostar i inköp 3 780 eller 4 725 kr (beroende på om det är ett dam- eller herrur). Trots priset och guldet så klagar många som tagit emot NOR-klockan på den dåliga kvaliteten. (Det är bättre att ta guldmedaljen som kostar 6 984 kr.)

Jaha, vad vill jag säga med det här inlägget? Jo, det jag inledde med. Hur sjutton kan en komplett klocka vara billigare än ett armband till samma klocka? Ur led är tiden.

Bonusmaterial: Det första armbandsuret specialtillverkades åt Napoleons syster av Bréguet år 1810. Under det efterföljande seklet var armbandsuren avsedda för kvinnor. Men armbandsur blev populära bland officerare i första världskrigets skyttegravar. Anfallen baserades på klockslag men fickuren var opraktiska att använda, därför bar en del av officerarna fickur i armhölster. Armbandsur började inom kort att massproduceras och efter kriget blev armbandsuret en trend bland välklädda män.1933 tillverkades det första armbandsuret för barn; det bar Musse Pigg-motiv.[1957 kom det första batteridrivna armbandsuret och 1972 var det premiär för digitala armbandsur. (Källa: Wikipedia)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...